19 دی: وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کرد به شرکای اسرائیلی و عرب خود که برای نشستی در روز یکشنبه در اسرائیل جمع شده بودند اطمینان دهد که واشنگتن به مقابله با آن چه هرگونه تهدید ایران می‌خواند، ادامه خواهد داد، حتی در شرایطی که دیپلماسی هسته‌ای با تهران را ترویج می‌کند.
به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن گفت که بازگرداندن توافق هسته ای ۲۰۱۵ "بهترین راه برای بازگرداندن برنامه هسته ای ایران به جعبه ای است که در آن بود." اما چه این اتفاق بیفتد یا نه، "تعهد ما به تلاش برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تزلزل ناپذیر است."
به گزار ش ایسنا، این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده که مقامات ایران همواره تاکید داشته و دارند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی کشورمان جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.
وی افزود: زمانی که ایران ما را تهدید کند یا متحدان و شرکای ما را تهدید کند، ایالات متحده به ایستادگی در برابر ایران ادامه خواهد داد.
امارات متحده عربی، بحرین و مراکش در اجلاسی که به میزبانی لاپید در هتلی صحرایی برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد که بخشی از توافق‌نامه‌های موسوم به توافق‌نامه ابراهیمی بودند که با میانجیگری دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل انجام شد. وزیر خارجه مصر که کشورش روز شنبه ۴۳ سال صلح با اسرائیل را جشن گرفت، نیز می خواهد به این اجلاس بپیوندد. بلینکن گفت: عادی سازی در حال تبدیل شدن به یک امر عادی جدید در منطقه است و واشنگتن امیدوار است که «دیگران را وارد کند». وی گفت که این امر باید مستلزم "پیشرفتهای ملموس در زندگی فلسطینی ها و حفظ هدف دیرینه ما برای دستیابی به راه حل دو دولتی از طریق مذاکره" باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :