19 دی: معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: به زودی دستورالعملی را به مدارس ابلاغ می کنیم و نحوه آموزش حضوری معین می شود.
به گزارش آموزش و پرورش، صادق ستاری فرد درباره «آموزش حضوری و سلامت جسمانی دانش‌آموزان (مصوبه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا)» اظهار کرد: در ۲سال گذشته پژوهش ها و مطالعات داخلی و بین المللی نشان داد که آموزش مجازی به هیچ وجه نمی تواند به عنوان جایگزین آموزش حضوری تعریف شود؛ بلکه فقط می توانیم از آموزش حضوری را به عنوان مکمل برای آموزش و تربیت دانش آموزان در مدارس بدانیم.
وی با اشاره به اینکه در دوران شیوع کرونا، همه دستگاه ها از جمله وزارت آموزش و پرورش دچار چالش های جدی شدند؛ افزود: یکی از مهم ترین چالش های دوران کرونا «افت یادگیری و تحصیلی دانش آموزان» بود و آمارها بیانگر این است که در تمام دروس و پایه های تحصیلی، دچار افت یادگیری شده ایم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر این، موضوع «اجتماعی شدن دانش آموزان»، فرایند جامع پذیری و رشد اجتماعی و عاطفی آنان که در نهایت منجر به تربیت تمام تمام ساحتی دانش آموزان می گردد نیز، در گرو آموزش حضوری و ارتباط دوسویه و تعاملی دانش آموزان با یکدیگر در مدارس است.
ستاری فرد با اشاره به اینکه در ۲۵ ماه اخیر فرصت حضور دانش آموزان در مدارس را از آنها گرفته ایم، گفت: «مدارس» محل تربیت دانش آموزان است و آنها با حضور در مدارس فرصت شرکت در محیط های مختلف یادگیری و کسب مهارت های اخلاقی، اجتماعی، حرفه ای و هنری را خواهند داشت.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه این حق دانش آموز است که از آموزش و پرورش با کیفیت برخوردار باشد، گفت: در بسیاری از مناطق کشور شاهد این هستیم که دانش آموزان به حداقل های آموزش حضوری دسترسی ندارند که در این صورت «عدالت آموزشی» خدشه دار می شود. لذا حق نداریم دانش آموز را از آموزش حضوری محروم کنیم.
ستاری فرد ادامه داد: مبتنی بر این موضوعات ستاد ملی کرونا آموزش حضوری را محل تاکید و تصویب قرار داده است و مراجع علمی دنیا توصیه کرده اند؛ مدارس در اپیدمی کرونا اولین جا برای باز شدن و آخرین جا برای تعطیل شدن هستند.
وی گفت: البته در ۶ ماه گذشته تمام مدارس روستایی و کم جمعیت و برخی از مدارس شهری حضوری بودند و امتحانات دی ماه دانش آموزان نیز در تمام کشور به صورت حضوری برگزار شد؛ این تجربیات می تواند در تعمیم بازگشایی مجدد مدارس کشور به صورت حضوری از روز ۱۴ فروردین، به ما کمک کند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: آمادگی داریم از ۱۴ فروردین با همکاری مدیران و معلمان مجاهد، آموزش حضوری را پیش بگیریم.
ستاری فرد افزود: یکی دیگر از چالش های جدی خانه نشین شدن دانش آموزان در دوران کرونا، «عدم رشد حرکتی مناسب دانش آموزان» و «اضافه وزن» آنها است که اکنون به ازای هر ۳ دانش آموز یک دانش آموز اضافه وزن دارد.
وی به چالش های موجود در آموزش مجازی اشاره و اظهار کرد: کیفیت آموزش، شامل سه مقوله مهم «نیروی انسانی»، «محتوا و برنامه» و «زیرساخت و فضای آموزشی» است؛ این مطالبه از سوی دانش آموزان و خانواده ها وجود دارد که با فراهم آوردن زیرساخت مناسب آموزش حضوری را پیش گیریم.
ستاری فرد ادامه داد:خوشبختانه تا امروز، ۹۵ درصد فرهنگیان دز اول واکسن کرونا و ۹۰ درصد دز دوم و در حدود ۵۳ درصد معلمان دز سوم را دریافت کرده اند و نسبت به سایر اقشار، جامعه فرهنگیان در این امر پیشرو بودند؛ همچنین ۹۰ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال نیز دز اول و ۸۰ درصد دز دوم را دریافت کردند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای تسهیل دسترسی جامعه فرهنگیان و دانش آموزان به تزریق واکسن کرونا، آموزش و پرورش ۵۰۰ مکان آموزشی را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است و گزارش نظارت بازرسی کل کشور بر مدارس، بیانگر این موضوع  است که میزان استفاده از ماسک و رعایت فاصله های اجتماعی و تهویه مدارس در آموزش و پرورش نیز مطلوب است.
وی با تأکید بر لزوم حفظ سلامت دانش آموزان با بهره برداری از سیستم تهویه مناسب کلاس های درسی در آموزش های حضوری گفت: هرچند موضوع تهویه مدارس تاکنون نیز در بسیاری از شهرهای بزرگ، به صورت مطلوب انجام شده است ولی قصد داریم به سمت تهویه الکترونیکی کلاس های درسی برویم.
ستاری فرد درباره نحوه تشکیل کلاس ها از ۱۴ فروردین اظهار کرد:  سرویس مدارس مهم ترین موضوع است در تلاشیم آن را حل کنیم و امیدواریم با همراهی خانواده ها نسبت به افت تحصیلی دانش آموزان اقدامات خوبی انجام دهیم. حدود ۷۷ درصد خانواده ها به آموزش حضوری مطالبه داشته اند و این امر به ما در بازگشایی حضوری مدارس کمک می کند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: شبکه شاد، با وجود برخی مشکلات در آموزش مجازی دوران کرونا بسیار مطلوب بود و از این پس نیز در آموزش های مجازی به عنوان مکمل آموزشی مدارس، معلمان را یاری خواهد کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :