19 دی: وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه «بررسی راهکارهای مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی لوازم یدکی خودرو» اعلام کرد: طرح ویژه وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی با پنج اولویت کالایی از ۱۵ فروردین ماه امسال، آغاز می‌شود.
به گزارش شاتا، سیدرضا فاطمی‌امین اظهار کرد: لوازم یدکی خودرو، لوازم‌خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرایی این طرح در سطح کشور خواهند بود. یکی از مشکلاتی که در حوزه توزیع اقلام کالایی در کشور داریم، عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی است که به علت کیفیت پایین، مشکلات و آسیب‌هایی را متوجه مصرف‌کننده نهایی می‌کنند. از سوی دیگر موضوع قاچاق یکی از موانع اصلی مشکلات اقتصادی مانند تولید و اشتغال است.
وزیر صمت با بیان اینکه تمامی اقدامات در نظر گرفته شده در قالب این طرح به صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش خواهد شد و به صورت مرحله به مرحله و با متناسب‌سازی اقتضایی طرح پیش خواهد رفت، گفت: در گام نخست اجرای این طرح، مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو از هفته آینده در سراسر کشور آغاز می‌شود. در جلسه هماهنگی که امروز با حضور نمایندگان دستگا‎ه‌های مسئول از جمله معاونت قضایی دادستانی کل کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان ملی استاندارد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تعزیرات حکومتی و... تشکیل شد، جزئیات اجرایی طرح که در جلسات قبلی مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفته بود، بررسی شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با اجرای این طرح، علاوه بر مقابله با کالای قاچاق و تقلبی، نتایج مثبت اقتصادی دیگری از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در بخش تولید و همچنین تأمین امنیت مصرف‌کنندگان در استفاده از کالاهای موجود در سطح بازار به ویژه در حوزه لوازم یدکی خودرو نیز محقق خواهد شد. اجرای این طرح با اولویت‌های تعیین شده، می‌تواند در کاهش‌ آثار زیان‌بار کالای قاچاق در اقتصاد کشور اثرگذار باشد، بنابراین به‌طور حتم با جدیت تمام در وزارت صمت دنبال خواهد شد تا منویات مقام‌معظم‌رهبری در این خصوص به شکل مناسبی، محقق شود.
حمایت جدی قوه قضائیه از طرح وزارت صمت برای مقابله با کالاهای قاچاق و تقلبی
سعید عمرانی - معاون قضایی دادستانی کل کشور نیز گفت: اجرای این طرح با پنج اولویت کالایی که در مرحله نخست لوازم یدکی خودرو را مورد نظر قرار داده در افزایش ایمنی و امنیت جانی مصرف‌کنندگان، بسیار مؤثر است.
عمرانی ابراز امیدواری کرد که تصمیمات این جلسه سبب حذف روش‌های نادرست در مسیر وجود کالای قاچاق و تقلبی در کشور به ویژه در حوزه خودرو شود و افزود: در صورت تحقق اهداف این طرح در مبارزه با کالاهای قاچاق، بسیاری از معضلات اجتماعی نیز کاهش می‌یابند و انتظار می‌رود با اصلاح قوانین و فرآیندها به اجرای این طرح کمک شود.

  • نویسنده :
  • منبع :