19 دی: وزیر امور اقتصاد و دارایی از غزل یکی از مدیران انبار بندرامام خمینی به دلیل سرپیچی از دستوراتش خبر داد.
ساعات پایانی سه‌شنبه شب بود که احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتشار توئیتی از عزل یک مسوول به علت رعایت نکردن ضرب الاجل برای ترخیص کالای اساسی رسوب کرده در انبار بندر امام خمینی(ره) خبر داد.
او در حساب توئیترش نوشت: مسوول خاطی که ضرب الاجل ما برای ترخیص کالای اساسی رسوب کرده در انبار  بندر امام را رعایت نکرد، امروز عزل شد.
اما ماجرای این عزل چه بود و تخلف آن مسئول چگونه انجام شده است؟ بررسی‌های نشان می‌دهد که این موضوع با پرونده ذرت‌های آلوده در ارتباط بوده است و آنطور که خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داده است از سال ۱۳۹۲ محموله‌های ذرت آلوده وارد گمرک بندر امام شد. این ذرت‌ها از ابتدای واردات، توسط مراجع استاندارد، آلوده تشخیص داده شده و گمرک مانع توزیع آن در سراسر کشور شد.
از آن زمان تا تشکیل دولت سیزدهم این محموله‌های ذرت آلوده در گمرک بندر امام دپو شده و بخش زیادی از ظرفیت این گمرک را اشغال کرده بود و متاسفانه دولت قبل هیچ اهتمامی برای حل این موضوع نداشت و هزاران تن ذرت آلوده هشت سال در انبارهای گمرک بندر امام بلاتکلیف مانده بود.
در دولت سیزدهم برای تعیین تکلیف این محموله‌ها تصمیماتی اتخاذ شد و نهایتا احسان خاندوزی وزیر اقتصاد که اوایل اسفند ۱۴۰۰ از گمرک بندر امام بازدید کرد، ضرب‌الاجلی برای حل این موضوع صادر کرد. او در تاریخ ششم اسفند گفت: ذرت‌های آلوده دپو شده در بندر امام خمینی (ره) باید تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف و در غیر این صورت تا فروردین‌ماه سال آینده معدوم شوند.
بر اساس این گزارش،محموله ذرت در اختیار اموال تملیکی بود و مسئول اموال تملیکی استان خوزستان به وزیر اقتصاد تعهد داد که تا فروردین تمام محموله ذرت آلوده را تعیین تکلیف کند اما برخلاف وعده‌ وی، فقط دو هزار تن آن تا روز گذشته تعیین تکلیف شد و درنتیجه وزیر اقتصاد، فرد مذکور را برکنار کرده است تا شاید از این طریق حساب کار دست دیگر مدیران نیز آمده و دستور وزیر را اطاعت کنند. 
البته باید دید چه کسی پشت پرده ماجرای ذرت‌های آلوده بود و این ذرت‌ها چگونه وارد کشور شده و طی بیش از هشت سال در انبار گمرک مانده است.

  • نویسنده :
  • منبع :