19 دی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با انتقاد از رویکرد آمریکا در زمینه تحریم اخیر برخی مقام‌های ایران اظهار داشت: اکنون همه چیز به این بستگی دارد که آیا آمریکا می‌خواهد واقع بینانه رفتار کند یا مسوول شکست مذاکرات باشد.
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر روز پنجشنبه در دیدار با عمر رزاق اف معاون نخست وزیر ازبکستان در خصوص روابط دو کشور و موضوعات مهم منطقه دیدار و گفت وگو کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار با تبریک نوروز به عنوان میراث مشترک کشورهای منطقه، از پیشرفت های حاصله در روابط دو کشور خصوصا به دنبال برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ابراز خرسندی کرد و در ادامه به تبیین رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط همسایگی پرداخت و همچنین سلام رئیس جمهور کشورمان را به همتای ازبکستانی وی ابلاغ کرد.
وی ظرفیت‌های همکاری دو کشور در حوزه دو جانبه بخصوص در بخش های، اقتصادی و حمل و نقل و ترانزیت و بهره برداری بیشتر از ظرفیت های موجود در بندر چابهار و راه آهن خواف - هرات را با اهمیت توصیف کرد و همچنین آمادگی کشورمان برای همکاری های بیشتر در حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد.
همکاری‌های دو کشور در حوزه افغانستان از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود که طی آن وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت استفاده از ساز و کارهای موجود بین دو کشور در خصوص افغانستان تاکید کرد.
 امیر عبداللهیان همچنین با تشریح آخرین تحولات مرتبط با گفت وگوهای وین با انتقاد از رویکرد ایالات متحده آمریکا در زمینه تحریم اخیر برخی مقامات کشورمان، اظهار داشت، اکنون همه چیز به این بستگی دارد که آیا آمریکا می‌خواهد واقع بینانه رفتار کند یا مسوول شکست مذاکرات باشد.
عمر رزاق اف معاون نخست وزیر ازبکستان نیز در این دیدار با تبریک نوروز  و همچنین ابلاغ سلام رئیس جمهور ازبکستان به مقامات عالیه کشورمان، اهمیت بالای روابط فی‌مابین در حوزه های مختلف را مور تاکید قرار داد و با اشاره به ظرفیت های موجود در حوزه همکاری‌های دو کشور، علاقمندی ازبکستان  برای اجرایی کردن توافقات فی‌مابین را خاطر نشان ساخت.
وزیر امور خارجه روز سه شنبه درصدر هیاتی سیاسی برای حضور در سومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغاستان عازم شهر تونشی در استان آنخوی واقع در شرق چین شد.
امیر عبداللهیان پیش از این با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان، وزیر امور خارجه ترکمنستان و وزیر امور خارجه اندونزی در حاشیه نشست وزیران امور خارجه همسایگان افغانستان دیدار و گفت وگو کرد.
همچنین وزیر امور خارجه در سومین نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان در شهر تون‌شی چین سخنرانی کرد و افزود: همه ما باید تلاش کنیم تا افغانستان بار دیگر به صحنه درگیری و کشمکش های سیاسی و نظامی بدل نشود. بی تردید مردم افغانستان و کشورهای همسایه قربانی نخست پیامدهای مخرب چنین وضعیتی خواهند بود.
سومین نشست همسایگان افغانستان به میزبانی چین در پکن برگزار می‌شود.
دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان پنجم آبان ماه سال گذشته به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.
نخستین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور گذشته به صورت مجازی به میزبانی پاکستان برگزار شد.
در این نشست، وزیران خارجه ایران، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت داشتند.

  • نویسنده :
  • منبع :