19 دی: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در ابتدای درس خارج فقه، ضمن محکوم نمودن آتش زدن المان میدان مرجعیت در قم گفت: روشن است این عمل بسیار مزبوحانه و بزدلانهای که المان امام راحل و آیت الله بروجردی را در میدان مرجعیت آتش زدند، کار مردم نیست، بسیار واضح است این یک کار سازماندهی شده از بیرون از کشور است.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی امروز در درس خارج فقه خود در ماه مبارک رمضان خطاب به دشمنان دین و انقلاب گفت: این کاری که میکنید که اگر پانصد سال پیش بود شاید اثر میکرد ولی الآن دیگر این کارها در ارادهی ملت تزلزلی ایجاد نمیکند و اینها کشف از این میکند که شما خیلی درماندهاید! خیلی بیچاره شدید در مورد این انقلاب.
وی افزود: مزدورانی هستند که در ازای گرفتن پول اگر بگویند قرآن را هم آتش بزنید آتش میزنند چرا که اینها دنبال گرفتن پول هستند و آنهایی هم که سبب هستند و اینگونه افعال را طراحی می کنند، فکر میکنند به خیال خام خودشان با یک آتش زدن تزلزلی در انقلاب یا در اعتقادات مردم به وجود میآید، در حالی که اینها نه امام را شناختند و نه انقلاب را و نه مردم را.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: درست است که امروز مشکلاتی وجود دارد که کم هم نیست و روزی نیست که یک کسی که انقلابی باشد از این مشکلاتی که برای مردم وجود دارد خون دل نخورد، چرا که واقعاً آن کسی که انقلابی هست بر اساس دین و اعتقادات و بن مایههای فکری، خون دل میخورد که یک آدم معمولی چطور میتواند در این گرانی ها زندگیاش را سر کند.
فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: با همه این حرفها و مشکلات، دزدیها، ناجوانمردیها و خیانت هایی که برخی از مسئولین در دورههای مختلف به این مردم، دین و انقلاب کردند، باز کسی که انقلاب را با همه وجودش پذیرفته قرار نیست با یک آتش زدن، تزلزل پیدا کند.
وی با بیان اینکه مگر آن خانوادهای که جوانش را برای این انقلاب داده تزلزل پیدا میکند؟ گفت: تزلزل برای انقلابی نماهاست، تزلزل برای آنهایی است که نؤمن ببعض و نکفر ببعض هستند، اما آن کسی که واقعاً میداند انقلاب از اساس دین برخاسته و یک امر و طرح سیاسی به معنای مصطلح دیگر کشورها نبوده تزلزل پیدا نمیکند. امام خمینی ره که خود یک فقیه، فیلسوف و عارف به دین و آشناترین افراد زمان خودش بوده و این مردمی که با اخلاص آمدهاند و این انقلاب را انجام دادند، آن هم انقلابی که از متن دین برخاسته است؛ مگر چیزی که از متن دین برخاسته را میشود بگوئیم امروز میخواهیم و فردا نمیخواهیم؟
فاضل لنکرانی با اشاره به تبلیغات سوء دشمن گفت: تبلیغات سوء فراوان است، از جمله تبلیغ میکنند که مردم از خود دین برگشتند در حالی که یک عدهای که دلسوز دین نیستند و افرادی که دینشان متزلزل بوده و کسی که دینش را از امام نگرفته و دینش یک دین تقلیدی و ظاهری بوده، شاید متزلزل شده باشد اما کسی که دینش را از راه پیامبر و ائمه و قرآن گرفته مگر میشود در نمازش خللی وارد شود، محال است!
آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن شکر الهی بخاطر قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان گفت: ما به این ضیافت الهی دعوت شدیم و باید بدانیم خطاب خدا در آیه وجوب روزه، بر اهل ایمان است و ثمره این روزه تقواست و خطاب تقوا در برخی آیات برای الناس است لذا آنهایی که گاهی خیال میکنند قرآن مال زمان اول اسلام بوده آشنا نیستند و جاهل هستند، چرا که یا ایها الناس یعنی همه بشر، چه آن بشری که زمان نزول قرآن بودند و چه آن بشری که بعد میآید، حتی مربوط به گذشته هم میشود منتهی بشرهای گذشته نیستند که این تکلیف را انجام بدهند.
وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم درباره فلسفه عبادت خدا گفت: طبق قرآن چون خدا خالق است پس باید عبادتش کنیم و این بدین معناست که عبادت مختص به خالق است، آن کسی که انسان را خلق کرده انسان باید او را عبادت کند، ما پدر و مادر را نمیتوانیم عبادت کنیم چون خالق ما نیستند، دنیا و مادیات را نمیتوانیم عبادت کنیم، سنگ، چوب، آب، زمین و ... را نمیشود عبادت کرد چون خالق ما نیستند، خالق ما خداست، چون خالق خداست باید خدا را عبادت کنیم.
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه عبادت انسان را به تقوا میرساند گفت: این موضوع درباره مطلق عبادات است یعنی خدای تبارک و تعالی درباره مطلق عبادات (هر عبادتی) که عبادت الله باشد می فرماید موجب تقوا برای انسان میشود، اما به صوم که میرسد باز همین را خطاب را نسبت به اهل ایمان مطرح می کند و این از عنایاتی است که خدای تبارک و تعالی به امت پیامبر و خود پیامبر کرده یعنی روزه در ماه رمضان واجب شد تا منتج به یک تقوای خاص بشود، بدین معنا که روزه به انسان یک درجهی بالایی از تقوا میدهد. هر عبادتی انسان را به تقوا میرساند اما روزه یک درجهی بالایی از تقوا است، در ماه رمضان که شهر الله است.
وی افزود: مزدورانی هستند که در ازای گرفتن پول اگر بگویند قرآن را هم آتش بزنید آتش میزنند چرا که اینها دنبال گرفتن پول هستند و آنهایی هم که سبب هستند و اینگونه افعال را طراحی می کنند، فکر میکنند به خیال خام خودشان با یک آتش زدن تزلزلی در انقلاب یا در اعتقادات مردم به وجود میآید، در حالی که اینها نه امام را شناختند و نه انقلاب را و نه مردم را.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: درست است که امروز مشکلاتی وجود دارد که کم هم نیست و روزی نیست که یک کسی که انقلابی باشد از این مشکلاتی که برای مردم وجود دارد خون دل نخورد، چرا که واقعاً آن کسی که انقلابی هست بر اساس دین و اعتقادات و بن مایههای فکری، خون دل میخورد که یک آدم معمولی چطور میتواند در این گرانی ها زندگیاش را سر کند.
فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: با همه این حرفها و مشکلات، دزدیها، ناجوانمردیها و خیانت هایی که برخی از مسئولین در دورههای مختلف به این مردم، دین و انقلاب کردند، باز کسی که انقلاب را با همه وجودش پذیرفته قرار نیست با یک آتش زدن، تزلزل پیدا کند.
وی با بیان اینکه مگر آن خانوادهای که جوانش را برای این انقلاب داده تزلزل پیدا میکند؟ گفت: تزلزل برای انقلابی نماهاست، تزلزل برای آنهایی است که نؤمن ببعض و نکفر ببعض هستند، اما آن کسی که واقعاً میداند انقلاب از اساس دین برخاسته و یک امر و طرح سیاسی به معنای مصطلح دیگر کشورها نبوده تزلزل پیدا نمیکند. امام خمینی ره که خود یک فقیه، فیلسوف و عارف به دین و آشناترین افراد زمان خودش بوده و این مردمی که با اخلاص آمدهاند و این انقلاب را انجام دادند، آن هم انقلابی که از متن دین برخاسته است؛ مگر چیزی که از متن دین برخاسته را میشود بگوئیم امروز میخواهیم و فردا نمیخواهیم؟
فاضل لنکرانی با اشاره به تبلیغات سوء دشمن گفت: تبلیغات سوء فراوان است، از جمله تبلیغ میکنند که مردم از خود دین برگشتند در حالی که یک عدهای که دلسوز دین نیستند و افرادی که دینشان متزلزل بوده و کسی که دینش را از امام نگرفته و دینش یک دین تقلیدی و ظاهری بوده، شاید متزلزل شده باشد اما کسی که دینش را از راه پیامبر و ائمه و قرآن گرفته مگر میشود در نمازش خللی وارد شود، محال است!
آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن شکر الهی بخاطر قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان گفت: ما به این ضیافت الهی دعوت شدیم و باید بدانیم خطاب خدا در آیه وجوب روزه، بر اهل ایمان است و ثمره این روزه تقواست و خطاب تقوا در برخی آیات برای الناس است لذا آنهایی که گاهی خیال میکنند قرآن مال زمان اول اسلام بوده آشنا نیستند و جاهل هستند، چرا که یا ایها الناس یعنی همه بشر، چه آن بشری که زمان نزول قرآن بودند و چه آن بشری که بعد میآید، حتی مربوط به گذشته هم میشود منتهی بشرهای گذشته نیستند که این تکلیف را انجام بدهند.
وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم درباره فلسفه عبادت خدا گفت: طبق قرآن چون خدا خالق است پس باید عبادتش کنیم و این بدین معناست که عبادت مختص به خالق است، آن کسی که انسان را خلق کرده انسان باید او را عبادت کند، ما پدر و مادر را نمیتوانیم عبادت کنیم چون خالق ما نیستند، دنیا و مادیات را نمیتوانیم عبادت کنیم، سنگ، چوب، آب، زمین و ... را نمیشود عبادت کرد چون خالق ما نیستند، خالق ما خداست، چون خالق خداست باید خدا را عبادت کنیم.
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه عبادت انسان را به تقوا میرساند گفت: این موضوع درباره مطلق عبادات است یعنی خدای تبارک و تعالی درباره مطلق عبادات (هر عبادتی) که عبادت الله باشد می فرماید موجب تقوا برای انسان میشود، اما به صوم که میرسد باز همین را خطاب را نسبت به اهل ایمان مطرح می کند و این از عنایاتی است که خدای تبارک و تعالی به امت پیامبر و خود پیامبر کرده یعنی روزه در ماه رمضان واجب شد تا منتج به یک تقوای خاص بشود، بدین معنا که روزه به انسان یک درجهی بالایی از تقوا میدهد. هر عبادتی انسان را به تقوا میرساند اما روزه یک درجهی بالایی از تقوا است، در ماه رمضان که شهر الله است.
- نویسنده :
- منبع :
https://19dey.com/news/36040