19 دی: ۲ زیرسویه جدید کووید(یکی در چین و دیگری در بریتانیا) پیدا شده است. زیر سویه جدید امیکرون که در چین شناسایی شده، از سویه امیکرون BA.۱.۱ تکامل یافته و اولین بار در یک بیمار مبتلا به یک مورد خفیف کووید در شهر سوژو هم‌مرز با شانگهای کشف شد.
به گزارش نیوز، زیرسویه جدید که در بریتانیا یافت شده است، XE  نام دارد نوترکیبی از سویه‌های BA.۱ و BA.۲ سویه امیکرون است.
تخمین زده شده است که حدود ۱۰ درصد بیشتر از BA.۲ قابل انتقال است. با این حال این رقم ممکن است تغییر کند زیرا تا ۲۲ مارس تنها ۶۳۷ مورد ابتلا با این زیرسویه جدید در بریتانیا شناسایی شده است. بنابراین داده‌های کافی برای دانستن اینکه XE چقدر مسری است، در این مرحله کافی نیست.
باید منتظر موج‌های جدیدی از عفونت باشیم؛ البته به این معنا نیست که مانند ژانویه جهش‌های فوق‌العاده‌ای خواهیم داشت اما در حال حاضر تعداد موارد در برخی از مناطق ایالات متحده مانند شمال شرق افزایش یافته است.
بنابراین همه باید آماده باشیم. بیشتر به این دلیل که زیر متغیر بسیار مسری BA.۲ امیکرون سویه غالب است. همچنین به این دلیل که شاهد ظهور سویه‌های فرعی جدید در بریتانیا و چین هستیم.

  • نویسنده :
  • منبع :