سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۹۳ مورخه ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «اهمیت ادامه مذاکرات ایران و عربستان
» بدین شرح است:

قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی ایران و عربستان وارد هفتمین سال خود شده است. از یک سال قبل و به ویژه بعد از حضور بایدن در کاخ سفید، بحث بر سر آشتی با ایران جدی‌تر شد. تا جایی که عراق تبدیل به میزبانی برای گفتگوهای سیاسی و امنیتی بین تهران و ریاض شد و مقامات دو کشور با حضور در بغداد مسائل گوناگون مورد اختلاف را با یکدیگر در میان گذاشتند. با این حال به نظر می‌رسد که این گفتگوها هر چند مثبت ارزیابی شده‌اند اما منجر به نتیجه‌ای که باعث بهبود روابط دو طرف شود، نشده‌اند.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه اخیراً در نشست خبری خود در مورد زمان برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و عربستان گفته است ما آمادگی داریم که تاریخ دور جدید گفت‌وگو مشخص شود و این مذاکرات ادامه پیدا کند. او تأکید کرده این گفت‌وگوها نیازمند دستور کار مشخص است ما نظرات خود را به صورت مکتوب به طرف سعودی داده‌ایم و بهتر است دولت سعودی نیز نظرات خود را به صورت مکتوب ارائه دهد تا ما یقین کنیم اراده‌ای برای حل و فصل موضوعات فی مابین وجود دارد. مسائل اختلافی بین ما و سعودی روشن است و به رغم پرونده‌های اختلافی ما باید تلاش کنیم که روابط خود را عادی کنیم و منتفع این روابط عادی مردم منطقه و دو کشور هستند.
آتش بس دو ماهه یمن که اخیراً برقرار شده، مورد استقبال تهران قرار گرفته است. این آتش بس باعث شده تا امیدها برای پایان جنگ در این کشور افزایش پیدا کند. در صورتی که تهران و ریاض بتوانند به میز مذاکره برگردند، اوضاع برای یمن هم ممکن است بهتر شود. ایران مایل است که سعودی‌ها استقلال یمن را به رسمیت شناخته و حملات به این کشور را متوقف کنند. عربستان هر چند که در دام یک جنگ فرسایشی افتاده اما هنوز حاضر نشده تا به خواسته‌های ایران روی خوش نشان دهد و به نظر می‌رسد یکی از موارد اختلاف در گفتگوهای بین ریاض و تهران همین موضوع بوده است.
با این حال به نظر می‌رسد که هیچ راه حل دیگری برای حل مسئله یمن وجود ندارد. به ویژه آنکه پهپادهای یمنی حالا دیگر به راحتی عربستان را نشانه می‌گیرند و ادامه جنگ می‌تواند صدمات بی‌شماری به سعودی‌ها بزند. به همین خاطر به نظر می‌رسد اگر دو طرف از مراحل اولیه عبور کرده و وارد مذاکره با یکدیگر شوند، اوضاع ممکن است به سمت رسیدن به برخی نتایج پیش برود.

  • نویسنده :
  • منبع :