19 دی: معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه نزدیک به پنج میلیون دانش‌آموز در کشور دچار اضافه وزن هستند، ‌گفت: این مسئله بسیار نگران کننده است و می‌تواند پیامدهای منفی برای نظام سلامت و اجتماعی کشور به دنبال داشته باشد.
سینا کلهر در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر توجه هرچه بیشتر به حوزه ورزش دانش‌آموزی و به ویژه پرورش استعدادهای ورزشی، اظهار کرد: ورزش دانش‌آموزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و استعدادهای ورزشی باید شناسایی و وارد چرخه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای شوند و در این راستا المپیادهای ورزشی بسیار کمک کننده است چرا که برخی قهرمانان از دل المپیادهای ورزشی بیرون می‌آیند.
وی ادامه داد: ظرفیت ۱۴ میلیون دانش‌آموز بسیار بیشتر از آن است که بتوان به چند مورد خاص اکتفا کرد و باید المپیادهای دانش آموزی به شکل منظم برگزار شود و استعدادیابی در ورزش دانش‌آموزی به صورت جدی مدنظر قرار گیرد و در صورت تحقق این رویه به طور حتم اتفاقات خوبی در آینده رخ خواهد داد.
معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه مقوله تحرک دانش‌آموزان دیگر موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۵ میلیون دانش آموز دچار اضافه وزن هستند و این مسئله بسیار نگران کننده است و می‌تواند پیامدهای منفی برای نظام سلامت و نظام اجتماعی کشور به دنبال داشته باشد و به صورت جدی نیازمند تغییر و تحولات اساسی در زنگ ورزش و فعالیت ورزشی در مدارس کشور هستیم.
کلهر افزود: سلامت دانش‌آموزان، کنترل وزن و موضوع تحرک دانش‌آموزان به عنوان یکی از مطالبات جدی باید در دستورکار قرار گیرد و امیدوار هستیم فدراسیون دانش‌آموزی در این راستا برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد.
به نقطه ابتدایی ورزش قهرمانی توجه نداریم!
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه انواع ورزش‌ها در ایران زیر سایه ورزش قهرمانی قرار گرفته است، عنوان کرد: در ورزش قهرمانی کشور نیز نقطه پایانی را می‌بینیم و به مقدمات و نقطه ابتدایی ورزش قهرمانی نگاه نمی‌کنیم؛ درست است که ورزش قهرمانی باید در کانون توجهات قرار داشته باشد و نتایج کسب شده در ورزش قهرمانی بسیار مهم است و در جام‌های جهانی، المپیک و بازی های آسیایی به کسب مدال توجه بسیاری می‌شود اما باید بدانیم که پیش نیاز اصلی و محوری و نیز تامین‌کننده ورزش قهرمانی، ورزش دانش‌آموزی و همگانی است.
معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه چند اتفاق در حوزه ورزش همگانی و دانش‌آموزی رخ دهد، اظهار کرد: اولین مسئله به حوزه اعتبارات مربوط می‌شود و موضوع دیگر رویدادهای ورزشی است و باید توجه جدی به برگزاری رویدادها در رده‌های پایه داشته باشیم.
کلهر با اشاره به اینکه ۹۰ درصد رویدادهای نونهالان، نوجوانان و حتی جوانان در بخش ورزش مدارس رخ می‌دهد، ‌گفت: علاوه بر این یک تحول ساختاری نیز در بخش ورزش دانش‌آموزی باید رخ دهد و با توسعه همکاری معاونت همگانی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون دانش‌آموزی به عنوان دو بال باید به همگرایی برسیم و شاهد تحول جدی باشیم.
وجود ۶۴ هزار مجموعه ورزشی در کشور
وی در مورد گران شدن ورزش در کشور و ضرورت کاهش هزینه تمامش شده ورزش برای خانوارهای ایرانی، خاطرنشان کرد: اتفاق بسیار مهمی در وزارت آموزش و پرورش رخ داده که باید در وزارت ورزش و جوانان نیز مدنظر قرار گیرد؛ نزدیک به ۶۴ هزار مجموعه ورزشی داریم که ۶ هزار مورد آن مربوط به وزارت ورزش و جوانان است و نزدیک به ۳۰ هزار مورد نیز به سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی تعلق دارد و مابقی مجموعه‌های ورزشی در اختیار بخش خصوصی است.
معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: اولین گام در راستای ارزان کردن ورزش در کشور دسترسی آسان و ارزان مردم به مجموعه‌های ورزشی موجود است و در سازمان‌هایی نظیر وزارت نفت و صنعت که دارای زیر مجموعه‌های مهمی هستند امیدواریم واگذاری‌ها به بهترین شکل صورت گیرد.
اهمیت تاسیس خانه‌های ورزشی در محلات کم برخوردار
کلهر با اشاره به اینکه دیگر مسئله مهم تحول زیرساخت ها است، گفت: در ورزش روستایی در بخش چمن‌های مصنوعی رکورد بی‌نظیری در دنیا ثبت کرده‌ایم و تحول واقعا جدی صورت گرفته است و مقوله خانه‌های ورزش نیز اتفاق بسیار خوبی است که می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم، همچنین نیازمند توجه جدی به حاشیه شهرها هستیم چراکه مناطق کم برخوردار محروم هستند و عدالت ورزشی آنجا رعایت نشده است و اگر بتوانیم تاسیس خانه‌های ورزشی در محلات کم برخوردار را داشته باشیم اتفاق بسیار خوبی رخ خواهد داد.

  • نویسنده :
  • منبع :