19 دی: رئیس جمهور با اشاره به اهمیت سلامت نظام اداری کشور گفت: مدیران دولت سیزدهم باید به تمام روابط ناسالم حساس و هوشیار باشند.
آیت الله سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه شب در نشست شورای اداری استان البرز که در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، بیان داشت: ماه مبارک رمضان ماه بسیار با برکتی برای همه بشریت و همه کسانی که دل بدهند به این ماه و باید توجه پیدا کرد به آیات و برکات ماه مبارک رمضان، از نکات بسیار مهم این ماه که همواره به ما توصیه شده توجه به خودسازی است و خود را وارسی کردن و خود را ساختن و هم کنترل جوارح و هم کنترل جوانح کردن است.
وی با بیان اینکه خدمتگزاری به مردم توفیق الهی است تصریح کرد: نکته ای که در ساختن درون انسان نقش اساسی دارد و از آموزه های ماه مبارک رمضان است دگر خواهی در پرتو خداخواهی است؛ پرداخت زکات فطره یعنی توجه به دیگران، پس آموخته ماه مبارک رمضان مساله توجه به دیگران فوق العاده مهم است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در نظام مدیریتی معتقدیم که در محضر پروردگار هستیم و باید به خداوند و مردم و شهروندان پاسخگو باشیم افزود: در این راستا خودکنترلی بهترین نظارت ها است چرا که همه جا نمی توان بازرس گذاشت یا حضور داشت.
وی تاکید کرد: آن چیزی که می تواند کارمند را نسبت به وظایفش متعهد می کند این است که خود را در محضر خدا ببیند و در خلوت و آشکار دچار خطا نشود؛ این خود کنترلی کارآمدترین نظام کنترلی است.
آیت الله رییسی تصریح کرد: توجه به اخلاق و معنویت سرمایه بزرگی است که باید در مجموعه اداری نیز به آن توجه داشت و می تواند سازمان و اداره را بر اساس عدالت به حرکت درآورد.
رئیس جمهور در ادامه با توصیه به کارکنان و کارمندان دولت بیان داشت: توجه به مردم و ارباب رجوع باید داشت و روابط ناسالم مذموم شمرده شود؛ در انتصابات و اجرا و تخصیص وجوه هرگونه بی عدالتی مذموم و ناپسند است و در دولت تحول خواه و فساد ستیز ما قبیح تر است.
وی اظهار داشت: مدیران این دولت باید نسبت به تمام روابط ناسالم حساس باشند و این حساسیت بسیار مهم است که همواره باید عادلانه حرکت کنند.
وی با تاکید بر اینکه نظام اداری باید همراه با عدالت باشد، افزود:  از جذب نیروی انسانی و بکارگیری آنان تا نظام پرداخت باید در سطح کشور عادلانه باشد وگرنه نظام اداری چانه زنی می شود و هرکه بیشتر چانه بزند بیشتر مبلغ ها نصیب او می شود.
رییس جمهور متذکر شد: نظام چانه زنی از عدالت به دور و ارتباط با مردم در نظام مدیریتی دینی متفاوت است چرا که بالاترین حرف در نظام عدالت دینی مشتری مداری است.
وی با بیان اینکه راه خدا از میان خلق می گذرد و اگر می خواهید جلب رضایت خدا کنید باید دل مردم شاد و راضی باشد، افزود: در کدام مدیریت دولتی رضایت و محبت مردم است، نظام دینی مبتنی بر فرهنگ دینی می گوید مردم را دوست داشته باشید و این آن چیزی است که امروز از ماه مبارک رمضان باید به عنوان درس های این ماه مبارک آموخت.
وی با تاکید بر اینکه باید برای مردم مخلصانه کار کرد، اظهار داشت: نامی که خداوند بلند کند با تبلیغات و رسانه ها نیست و او می داند چگونه نامی را برای خلایق نام آور کند که عصرها و نسل ها به حال او غبطه بخورند.
رئیسی گفت: چند مورد پاسخگویی داریم که پاسخگویی به خداوند، مردم و ارباب رجوع است ولی باید به آنچه که انسان را پاسخگو می کند توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در استانی کار می کنیم که بیش از پنج هزار شهید داده که به زبان آسان است ولی در هیچ کوی و برزنی نیست که خانواده آنان نباشند که در نتیجه آن مسوولیت سنگینی بر دوش ما می گذارد، افزود: کارهای سنگینی در این ۴۲ سال شده ولی نسبت به مشکلاتی که احصاء شده و نیاز است کم است.
وی اظهار داشت: ضرورت تحول بر کسی پوشیده نیست که به خصوص باید در حوزه راه و مدرسه انجام شود که باید شما مدیران این وضعیت را متحول کنید.
رئیس جمهور با بیان اینکه در وضعیت و شرایط عادی نمی توان این مسایل را حل کرد و باید یک حرکت جهادی و یک حرکت جهشی برای جبران عقب ماندگی های استان انجام شود، گفت: این حرکت نیازمند اعتبارات و برنامه است و از برنامه هایی که بسیار ضرورت دارد داشتن یک برنامه در جهت تحول است.
وی افزود: استاندار و مدیران باید با برنامه حرکت کنند و معلوم شود چه کارهایی باید انجام شود که به همین منظور ضرورت یک نظام، مسایلی برای استان ضرورت دارد و در این نظام مسایل اگر بخواهیم همه مسایل را یکباره حل کنیم شدنی نیست ولی اولویت ها را تعریف کنیم.
رئیسی با تاکید بر اینکه باید برای هر شهرستان و شهر و روستا اولویت تعریف کرد، تصریح کرد: بازدیدی از چند پروژه در استان همچون قطار درون شهری کرج و بیمارستان نیمه تمام کمالشهر کرج داشتیم که این بیمارستان که ۵ سال از زمان آغاز به ساخت آن می گذرد چرا باید تکمیل نشود که نیاز جدی این منطقه است و یا مترو درون شهری که ۱۵ سال است که متوقف شده باید به صورت جدی پیگیری شود.
وی با بیان اینکه من در استان ها کلنگ زنی نمی کنم بلکه پروژه های نیمه تمام را دنبال می کنم، گفت: برای تکمیل پروژه ها باید برنامه ای تنظیم شود و منابعی برای آن تامین شود.
وی افزود: استان البرز همچنان جمعیت قابل توجهی دارد و مهاجر پذیر است و نیروهای فرهیخته و کارآمدی دارد که باید در گزینش ها نیروهای کارآمدی انقلابی بومی را گزینش کند و استان حس کند که نیروهای کارآمدش به حساب می آید.
رئیس دولت سیزدهم به استاندار و مدیران البرزی تاکید کرد که از نیروهای جوان حزب اللهی کارآمد استفاده کنید و آن ها حس کنند که در استان خود کارآمد هستند.
وی با بیان اینکه به دنبال اختصاص عادلانه اعتبارات هستیم، اضافه کرد: اعتبارات مهم است و برنامه و کار کارشناسی مهم است ولی مهمترین آن نقش مدیران و مدیریت است زیرا بیشترین نقش در تحول را مدیران دارند.
وی گفت: به عنوان مثال مدیری در مدیریت که نه اعتباری افزود و نه برنامه ای اجرا کرده ولی مدیری دیگر مجموعه را کاملا تحول ایجاد می کند باید متفاوت باشند.
رئیسی افزود: مدیران نقش مهمی در تحول نظام اداری کشور دارند و اگر مدیران حرکت نکنند اعتبارات هم برمی گردد و برنامه زمین می ماند.
البرز نیازمند یک اقدام جهشی و کار مجاهدانه است
وی به نقش مدیران در جذب اعتبارات و به کارگیری نیروهای کارآمد و انجام تکالیف قانونی تاکید و اظهار داشت: تاکید می کنم در استان البرز نیاز به یک کار و اقدام جهشی و کار مجاهدانه با نیاز به انگیزه و مدیران جهادی دارد.
رئیس جمهور گفت: هنر این است که انسان بتواند راه های ناهموار و مشکلات را پیگیری کند و به عنوان مسوول از شورای اداری البرز انتظار دارم کمرها را برای یک حرکت جهادی برای رفع مشکلات مردم ببندند.
وی با بیان اینکه برنامه توسعه استان و برنامه هر بخش مهم است، افزود: نکته بعدی این است که سرانه تخت بیمارستانی باید اولویت باشد زیرا استان البرز که جمعیت قابل توجهی دارد ولی سرانه تخت بیمارستانی یا آموزشی آن کم است باید بیشتر اهتمام شود.
وی ساخت مدرسه را از ضرورت ها عنوان کرد و اظهار داشت: ساخت مدرسه در اولویت قرار گیرد و از فردا با کمک خیرین این کار آغاز شود.
خدمت در ساختمان اداری استیجاری نقص نیست
رئیسی به موضوع استیجاری بودن ادارات در شهرستان فردیس که به عنوان یکی از نیازها مطرح شده، گفت: داشتن یک اداره خوب مناسب برای هر دستگاه و سازمانی خوب است ولی معتقدم اگر مدرسه نداشته باشیم نقص است ولی اگر اداره در ساختمان استیجاری باشد نقص نیست.
وی افزود: در جای استیجاری کار می شود کرد ولی مدرسه و بیمارستان نباید نقص باشد و باید اولویت بندی شود که وقتی با اولویت ها مواجه هستیم کارهایی که با مردم مستقیم مرتبط است باید اولویت قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: وضع مدارس با توجه به وضع مهاجرپذیری استان از اولویت هاست که باید سریعا پیگیری و اقدام شود.
رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه البرز استان کشاورزی، صنعتی و گردشگری است، تصریح کرد: در ملاقاتی که در این هفته با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بر کشاورزی تاکید کردند و گفتند دشت قزوین جای حاصلخیزی است که کار زیادی می توان کرد و اینجا هم قطب کشاورزی به خصوص در کار دانش بنیان است.
وی گفت: باید پیوند علم و فناوری و موسسات تحقیقاتی را داشته باشیم و از طرفی ۳۵۰۰ کارخانه و مرکز صنعتی و شهرک صنعتی داریم که باید پیوندی با موسسات تحقیقات و بخش صنعتی انجام شود که به خصوص در صنایع بزرگ دانش بنیان شوند.
رئیسی ادامه داد: صنایع بزرگ باید بیش از دیگران دانش بنیان شود وگرنه آنچه که مقام معظم رهبری به لحاظ ۲ برابر شدن دانش بنیان از لحاظ کمیت خواستند،اتفاق نمی افتد که البرز و کرج در این خصوص بیشترین نقش را می تواند در این دستور رهبر داشته باشد.
وی اضافه کرد: بیمارستان های شهرهای هشتگرد و طالقان فردیس نیز باید جزو اولویت ها باشد و در خصوص مساله زندان هم در گزارشی که گرفتم قانون اجازه داده که زندان هایی که در کالبد شهرها هستند منتقل شوند.
وی گفت: به مرور زمان وضعیت قرار گرفتن زندان ها در درون شهرها اتفاق افتاده که باید از پیشینیان سوال کرد که چرا ساخت و سازها تا کنار دیوار زندان ها ادامه یافته که از لحاظ فضای امنیتی هم مورد سوال است.
رئیس جمهور افزود: باید حرکت آغاز شود و اگر الان کلید بخورد هم بحث جایابی و هم بحث اعتبارات می تواند انجام شود و مطالعات آن آغاز شود چون شهر توسعه یافته است.
وی به موضوع امنیت در کرج اشاره کرد و خطاب به استاندار، فرمانده نیروی انتظامی و قضات اظهار داشت: در آماری که از کرج گرفته شده ایجاد امنیت در این منطقه کار جهادی می طلبد همچون مساله ساخت و سازهای غیرمجاز که مسائلی که امنیت مردم را مثل مواد مخدر و سرقت برای مردم استان غیرقابل تحمل است باید با کار جهادی در شورای تامین حل شود.
رئیسی یکی از عوامل این ناامنی ها را مشکلات اقتصادی دانست و گفت: می طلبد در این مساله اقدام بیشتر و برتری صورت گیرد.
وی به موضوع تالاب صالحیه نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع بحث مهمی است که نگذاریم این تالاب خشک شود و موجب ریزگردها و آلاینده ها شود علاوه بر اینکه یک موضوع اکوسیستمی است که امری خداوندی است که نباید از آن غلفت شود.
وی اظهار داشت: یکی از نکات دیگر این است که تمام مدیران با حلقه های فرهیختگان و نخبگان در حوزه مدیریتی خود خارج از سازمان خود جلسه داشته باشند و حتی با مخالف خود مشورت کنید لذا تشکیل نشست هایی نخبگانی و تخصصی را به تمام مدیران توصیه می کنم.
رئیس جمهور گفت: این حلقه ها و نشست های تخصصی برای تمام مدیران یک امر ضروری است و امروز انتظار همه به خصوص دلسوزان نظام این است که به ما مشورت دهند.
وی افزود: به زودی دور دوم سفرها را هم آغاز خواهیم کرد که این سفرها در دور دوم هم برای پیگیری مصوبات و هم برای کارهای بیشتری است که باید انجام شود.

  • نویسنده :
  • منبع :