19 دی: یک فعال و تحلیلگر سیاسی گفت: تصور نمی‌کنم انتقادهای اخیر نمایندگان باعث ایجاد شرایطی مانند برخورد مجلس وقت با آقای روحانی بعد از امضای برجام شود زیرا به هر حال دولت سیزدهم و تیم مذاکره‌کننده به طور کلی مورد تأیید مجلس است.
توافق در وین هنوز حاصل نشده و مقامات کشورهای مذاکره‌کننده از جمله ایران مدام می‌گویند توافق قریب‌الوقوع است. در این بین هم نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور از او خواسته‌اند که تضمین‌های لازمی از آمریکایی‌ها گرفته شود.
حسین سبحانی‌نیا، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در تمام ایام مذاکرات این موضوع به وضوح به چشم می‌خورد که اراده رسیدن به توافق از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی وجود داشت اما این به معنای عبور از خط قرمزها برای رسیدن به توافق نبود و نیست. طرفین دیگر برجام هم با نگاه مثبتی وارد مذاکرات شدند اما به نظرم در این بین لابی‌های صهیونیست‌ها، برخی جریان‌ها در آمریکا و برخی کشورهای عربی در روند مذاکرات بی‌تأثیر نبود و همین موضوع امضای توافق نهایی را به تأخیر انداخته است.»
او درباره نامه اخیر نمایندگان مجلس بیان کرد: «به نظر من نامه نمایندگان مجلس در مخالفت با روند کلی مذاکرات نیست بلکه تأکیدی بر رعایت اصول از سوی تیم مذاکره‌کننده است. نمایندگان می‌خواهند به دولت بگویند که زمینه باج‌گیری آمریکایی‌ها فراهم نشود و حواس دولت به این موضوع باشد.»
این فعال سیاسی ادامه داد: «البته این را هم بگویم که تصور نمی‌کنم انتقادهای اخیر نمایندگان باعث ایجاد شرایطی مانند برخورد مجلس وقت با آقای روحانی بعد از امضای برجام شود زیرا به هر حال دولت سیزدهم و تیم مذاکره‌کننده به طور کلی مورد تأیید مجلس است و تیم مذاکره‌کننده هم سعی کرده است در چارچوب رهنمودهای کلی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی حرکت کند.»
سبحانی‌نیا در پایان گفت: «نکته دیگر هم آن است که نامه اخیر نمایندگان به دولت کمک هم می‌کند زیرا دولت و تیم مذاکره‌کننده می‌توانند در مواجهه با طرفین برجام بگویند این انتقادها در داخل وجود دارد و این طور نیست که هر چه شما می‌گویید، مورد پذیرش ما باشد. یعنی به نوعی همین تفاوت دیدگاه‌ها می‌تواند یاور تیم مذاکره‌کننده باشد.»
  • نویسنده :
  • منبع :