19 دی: پزشکی قانونی آمار اولیه جانباختگان تصادفات نوروزی را اعلام کرد که بر اساس آن بیش از ۱۱۰۰ نفر در تصادفات نوروز سال ۱۴۰۱ جان خود را از دست داده‌اند.
روز گذشته سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور آمار جانباختگان تصادفات نوروزی بر حسب اطلاعات سامانه رویدادهای پلیس را اعلام کرد که حاکی از  مرگ ۸۳۸ نفر در تصادفات در نوروز امسال بود. این آمار که بر اساس جانباختگان سر صحنه و تا حدود سه روز پس از اعزام به بیمارستان استخراج شده بود. حالا در تازه‌ترین آماری که از سوی پزشکی قانونی اعلام شده و البته همچنان آمار اولیه این سازمان محسوب می‌شود، خبر رسید که یک‌هزار و ۱۰۱ تن در تصادفات این ایام جان خود را از دست داده‌اند.
پزشکی قانونی اعلام کرد: براساس آمار اولیه جمع آوری شده توسط واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در طرح نوروزی ۱۴۰۱ یعنی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین۱۴۰۱، یکهزار و ۱۰۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۷۸۷ نفر مرد و ۳۱۴ نفر زن بودند. همچنین از این تعداد ۸۰۰ نفر در محورهای برون شهری، ۲۳۱ نفر در مسیرهای درون شهری، ۶۰ نفر در مسیرهای روستایی و مابقی در سایر مسیرها جان باخته اند.
در تعطیلات نوروز امسال، استان های سیستان و بلوچستان با ۱۱۷ فوتی، فارس با ۱۰۴ و کرمان با ۹۶ فوتی بیشترین و استان های اردبیل با چهار، چهارمحال و بختیاری با شش و قزوین با ۱۱ فوتی کمترین آمار کشته های تصادفات را داشته اند.

مرگ روزانه ۵۵ نفر در نوروز امسال

مطابق این گزارش در نوروز امسال به طور میانگین روزانه ۵۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل، روزانه ۴۹ نفر ثبت شده بود.
همچنین مقایسه آمار اولیه تلفات تصادفات نوروز امسال با آمار اولیه سال گذشته بر اساس میانگین روزانه نشان می دهد که تعداد کشته های تصادفات در نوروز امسال با رشد ۱۱.۹ درصدی مواجه بوده است. ایام نوروز سال ۱۴۰۰ (به علت کبیسه بودن سال ۱۳۹۹ و افزوده شدن روز ۳۰ اسفند به ایام طرح نوروزی، ۲۱ روز و ایام نوروز امسال ۲۰ روز بوده؛ به همین دلیل برای مقایسه آمار تلفات از میانگین روزانه استفاده شده است.
تعداد کشته های تصادفات در نوروز سال گذشته بر اساس آمار اولیه همان سال، یکهزار و ۳۳ نفر گزارش شده بود که امسال به یکهزار و ۱۰۱ نفر رسید.

بیشترین تلفات در روز پنجم فروردین

بر اساس این گزارش و طبق بررسی صورت گرفته در مورد تعداد تلفات هر روز، بیشترین آمار کشته های حوادث رانندگی نوروز سال جاری در روز جمعه پنجم فروردین ماه ۱۴۰۱ با ثبت۸۰ فوتی وکمترین آن با ۲۵ فوتی در روز ۱۴ فروردین ثبت شده است.
بر اساس اعلام پزشکی قانونی آنچه در این خبر به عنوان آمار تلفات تصادفات نوروزی ۱۴۰۱ اعلام شده، آمار اولیه حوادث رانندگی است و آمار نهایی و قطعی تلفات، نیمه دوم اردیبهشت سال جاری از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور منتشر خواهد شد که احتمالا آمار آن افزایش خواهد یافت.
  • نویسنده :
  • منبع :