19 دی: رئیس جمهور آذربایجان در اظهاراتی گفت: یک کریدور جدید بین‌المللی از طریق ایران به نخجوان و دنیا متصل می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری سیلک‌وِی نیوز، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در سخنرانی خود در نشستی درباره نتایج عملکرد دولت این کشور در سه ‌ماهه اول سال جاری (میلادی) با اشاره به اینکه مردم نخجوان در گذشته به دلیل کارشکنی ارمنستان با کمبود گاز مواجه بودند از کمک ایران برای تامین گاز منطقه نخجوان قدردانی کرد.
رئیس‌جمهور آذربایجان در ادامه تصریح کرد: ما هرگز آن ماجرایی که نخجوان بدون گاز رها شده بود را فراموش نخواهیم کرد. ارامنه گاز ما به نخجوان را قطع کردند، آب ما را قطع کردند اما در سال 2005 بر اساس توافقی با ایران، گاز را از ایران به نخجوان منتقل کردیم و از آستارا به آستارای ایران خط لوله گاز کشیدیم. اکنون نیز در حال انجام عملیات سوآپ میان دو کشور هستیم. از آن زمان، به این طریق گاز نخجوان تامین شده است.
وی همچنین به عدم ارتباط میان جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق خاک ارمنستان اشاره کرد و گفت: این ارتباط از طریق ایران انجام خواهد شد. در حال برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه ساخت جاده از ایران به نخجوان و از آنجا به بازارهای جهانی هستیم.
علی‌اف در سخنان خود نخجوان را جزو خاک جمهوری آذربایجان برشمرد و افزود: این منطقه در ارمنستان مسدود شده و به همین دلیل ارتباط آن با آذربایجان قطع شده است.
رئیس جمهور آذربایجان در بخش دیگری از این سخنرانی از سکوت کشورهای غربی در برابر این اقدامات ارمنستان انتقاد و آنها را به داشتن استانداردهای دوگانه در مواجهه با تمامیت ارضی کشورها متهم کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :