سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۰۱ مورخه ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «رئیس جمهور پشت پرده گرانی‌های اخیر را برملا کرد» بدین شرح است:

آقای رئیسی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران که در هفته گذشته با انتقاد از گرانی‌های اخیر از سازمان‌های نظارتی خواسته بود تا پشت پرده گرانی‌ها را بررسی و آنها را اعلام نمایند منتظر این بررسی‌ها نماند و در دیدار با هنرمندان و دولت قبل و تورم سال‌های گذشته را عامل گرانی و تورم امروز دانست.
این اظهار نظر رئیس‌جمهور در حالی است که در چند روز گذشته بسیاری از اقتصاددانان و روزنامه نگاران اصولگرا و اصلاح طلب در رابطه با تورم و گرانی‌های اخیر به ویژه کالاهای اساسی که مردم با آنها بیشتر سر و کار دارند را متوجه دولت فعلی دانسته بودند. آنان ضعف وزرای اقتصادی، اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه بدون پشتوانه کارشناسی و عدم اتخاذ تصمیم جدی درباره برجام، حذف عمده ارز کالاهای اساسی و دارو و به تعبیری حذف عملی اختصاص ارز ترجیحی، جزیره‌ای و بخشی عمل کردن دولت، مدیران کم تجربه، تصمیمات نسنجیده، فزایش قیمت دلار و اجناس وارداتی و مافیاهای مختلف را از مهم‌ترین عوامل گرانی‌های اخیر اعلام کردند.
آنچه به رئیس‌جمهور به عنوان علت اصلی گرانی‌ها، به نادرستی گزارش شده است، اساساً علت گرانی و تورم نیست! بلکه گزارشی هرچند غیردقیق از میزان گرانی و تورم است!
جامعه انتظار دارد تیم اقتصادی دولت رئیسی پاسخ دهند که چرا تورم از سال ۱۳۹۷ تاکنون همواره روند افزایشی را طی کرده است؟! اگر عمدتاً به خاطر ناکارآمدی دولت قبل بوده است، چرا در دولت اول آقای روحانی، تورم از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ به ترتیب با نرخ‌های ۳۲.۱ درصد، ۱۴.۸ درصد، ۱۱.۳ درصد، ۶.۸ درصد و ۸.۱ درصد کاهش یافته و به ویژه برای اولین بار در دو سال متوالی (۹۵ و ۹۶) نرخ تورم کشور یک رقمی بوده است؟
  • نویسنده :
  • منبع :