19 دی: عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نداشتن پیوست زیست محیطی برای هر پروژه عمرانی جرم محسوب شده و متخلفان به دستگاه قضا معرفی می‌شوند.
حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در گفت و گو با ایرنا درباره پیوست زیست محیطی برای پروژه‌های مختلف گفت: متاسفانه داشتن پیوست محیط زیستی برای پروژه‌های مختلف رعایت نمی‌شود و در جلسه‌ای که با حضور نمایندگانی از وزارت نیرو، وزارت راه، سازمان محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون اصل ۹۰ برگزارشد، مشخص گردید که بیش از ۴۰۰ پروژه کلان در کشور پیوست زیست محیطی ندارند.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از این پروژه تا میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد هم پیشروی کردند ولی فاقد پیوست زیست محیطی هستند.
وی با بیان اینکه نداشتن پیوست زیست محیطی خطرات بزرگی را برای کشور به ویژه مردم و محیط زیست آنها ایجاد می‌کند، اظهار داشت: این تخلف آشکار است که باید در دو بخش رسیدگی شود. نخست وزارتخانه‌هایی مانند راه و شهرسازی یا نیرو باید پاسخگو باشند و اگر پیوست زیست محیطی برای پروژه‌ای وجود ندارد در حقیقت جرم صورت گرفته است.
این نماینده مجلس ادامه داد:‌ مجلس بررسی می‌کند،سازمان محیط زیست به عنوان متولی این موضوع، نسبت به پروژه‌هایی که پیوست محیط زیستی نداشتند، چه واکنشی انجام داده است. به عبارتی آیا سازمان محیط زیست بی‌تفاوت بوده یا از همه ظرفیت‌های قانونی خود برای جلوگیری از ادامه پروژه استفاده کرده است.
نماینده مردم مشهد و کلات درباره اقدام دولت برای جلوگیری از احداث پروژه پتروشیمی درمیان کاله اظهارداشت: بر اساس گزارشی که به رییس جمهور داده بودند، این پروژه دارای پیوست زیست محیطی بود. اما پس از بررسی انجام شده توسط رییس جمهور مشخص شد که پروژه، پیوست زیست محیطی ندارد و ایشان به درستی دستور توقف پروژه را دادند که جای قدردانی دارد.
پژمان فر تاکید کرد: باید همه پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و... بر اساس پیوست زیست محیطی فعالیت کنند و حتما افراد یا شرکت‌هایی که در این باره متخلف هستند، به دستگاه قضاء معرفی می‌شوند.

  • نویسنده :
  • منبع :