19 دی: مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر سرویس مدارس در دو بخش رسمی که توسط شهرداری ها تامین می شود و بخش غیر رسمی که به صورت آزادبر تامین می شود؛ فعالیت می کنند، افزود: افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس مربوط به ناوگان غیر رسمی است.
مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بروز تخلف دریافت هزینه‌های بالا توسط برخی رانندگان سرویس مدارس گفت: با توجه به شیوع کرونا حدود دو سال بود که سرویس مدارس به صورت معمول نداشتیم و تا شب عید هم بحث بازگشایی مدارس مطرح نبود لذا سرویس مدارس به صورت ساماندهی شده سابق برنامه ریزی نشده بودند. با اتخاذ تصمیم بازگشایی مدارس به شهرداری ها اعلام شد رانندگان فعال در حوزه سرویس مدارس شناسایی شوند و بخش عمده ناوگان نیز در سامانه سپند ثبت شدند.
وی افزود: اما در حال حاضر با دو شیوه در بحث سرویس مدارس مواجه هستیم؛ نخست ناوگانی که به صورت رسمی توسط اموزش و پرورش در اختیار والدین است که کرایه آنها تعریف شده است و در شورای اسلامی هر شهر نیز به تصویب می رسد اما به دلیل محدود بودن زمان در هنگام بازگشایی مدارس گروهی از والدین نیاز خود را از طریق غیررسمی تامین کردند که امکان اعمال نظارت بر حوزه غیررسمی وجود ندارد و چارچوب مشخصی برای آن نداریم ولی اعلام کردیم در هر جای کشور اموزش و پرورش در صورتی که تقاضا داشته باشد از سوی شهرداری ها این امادگی وجود دارد تا ناوگان مورد نیاز را در اختیار قرار دهند.
وی ادامه داد: برخی از مدارس و والدین متاسفانه فرایند سرویس مدارس غیررسمی را برای این چند وقت در دستور کار خود قرار دادند و موارد اعتراض نسبت به دریافت هزینه های مازاد و نرخ کرایه سرویس مدارس نیز مربوط به همین بخش است. در حوزه سرویس مدرسه رسمی، زمانی که آموزش و پرورش نیاز هر مدرسه‌ای را به شهرداری اعلام کند، درخصوص راننده سرویس استعلام شده و قیمت براساس نرخ مصوب شده از سوی شورای شهر در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: نرخ کرایه سرویس مدارس با نرخ کرایه معمول حمل و نقل متفاوت است. معمولا برای هر سال تحصیلی بنابر کارکارشناسی که در کارگروه های ماده ۱۸ ایین نامه حمل و نقل دانش اموزی با حضور نماینده اموزش و پرورش، شهرداری و اولیا و مربیان شکل می گیرد؛ نرخی به صورت کارشناسی به شورای شهر پیشنهاد می شود که پس از تصویب و تایید فرمانداری به عنوان مبنا نرخ کرایه سرویس مدارس قلمداد می شود و برای سال تحصیلی اینده قابل استناد و اجرا خواهد بود.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در بخش دیگری از صحبت های خود درباره اعلام موارد تخلف در افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس گفت: اگر تخلف در نرخ کرایه در حوزه ناوگان رسمی است، والدین در شهرداری شهر مربوطه گزارش تخلف را ثبت کنند و مسئله در کمیته‌های انضباطی بررسی خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :