19 دی: سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست از برنامه سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی خبر داد و گفت: هرساله به‌منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، عملیات سرشماری در بیش از ۱۰۰ کشور جهان با مشارکت حدود ۱۵۰۰۰ شمارشگر، که بسیاری از آن‌ها داوطلب هستند، صورت می‌گیرد.
رضا فرجی گفت: برای جلوگیری از دوباره شماری پرندگان و بروز خطا در سرشماری زمستان ۱۳۹۹، از سوی دفتر بین‌المللی تالاب‌ها، روزهای ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه برای اجرای برنامه سرشماری زمستانی در تمامی کشورها تعیین شد.
فرجی ادامه داد: بر اساس گزارش ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی سال ۱۳۹۹، حدود ۴۹۱ سایت در سراسر کشور آماربرداری شد و در مجموع یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۶۱۵ پرنده از ۱۵۶ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر شمارش شد که از این تعداد، حدود ۶۱ هزار و ۴۳۹ پرنده متعلق به فهرست سرخ IUCN شامل پلیکان پا خاکستری، غاز پیشانی‌سفید کوچک، عروس غاز، اردک سر حنایی، اردک مرمری، اردک سرسفید، درنای سیبری و تلیله بزرگ در سایت‌های مختلفی از کشو مشاهده و گزارش شدند.
وی تصریح کرد: بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر فهرست سرخ IUCN متعلق به گونه اردک سر حنایی با جمعیت ۵۳ هزار و ۸۸۲ پرنده و کمترین جمعیت مربوط به دو گونه درنای سیبری (یک قطعه) و عروس غاز (دو قطعه) پرنده بود. به‌طورکلی در طی سرشماری سال ۱۳۹۹، حدود ۳.۰۷ درصد از کل جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی متعلق به فهرست سرخ IUCN بودند.
فرجی با بیان این‌که در طی دوره سرشماری، استان‌های مازندران، گلستان و گیلان میزبان بیشترین جمعیت و استان‌های البرز، یزد و همدان میزبان کمترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر بودند، گفت: بیشترین جمعیت پرندگان متعلق به گروه غازها، قوها و اردک‌ها با جمعیت ۹۵۲ هزار و ۸۸۶ پرنده و کمترین جمعیت متعلق به گروه اسکوآها ۲ پرنده و لک‌لک‌ها، اکراس‌ها و کفچه‌نوک ۱۵۳۹ پرنده بود که در بررسی مربوط به نرخ رشد جمعیت پرندگان زمستان گذران، جمعیت مهاجر گروه پلیکان‌ها بیشترین نرخ رشد و گروه لک‌لک‌ها، اکراس و کفچه‌نوک کمترین نرخ رشد را نشان می‌دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اظهارکرد: بر اساس گزارش سرشماری، مجموع مساحت سایت‌های سرشماری کشور در سال ۱۳۹۹، معادل  ۱۰۶۸۰۱۷.۳هکتار بود که حدود ۶۵.۹ درصد از این وسعت سرشماری شد.
  • نویسنده :
  • منبع :