19 دی: به نظر می رسد مدیران جدید، به دلیل فقدان اعتماد به نفس و دانش و شناخت کافی از مسائل شهر، نه تنها در ارتباط گرفتن با بدنه شهرداری چندان موفق نبوده اند، بلکه نوعی بی اعتمادی در مناسبات آن ها و بدنه دیده می شود.
جمعی از مدیران شهرداری تهران در دوره پنجم مدیریت شهری در نامه ای به مهدی چمران رئیس شورای شهر نسبت به اتفاقات شهرداری تهران نکاتی را گوشزد کرده اند.در متن نامه آمده است: 
جناب آقای مهندس چمران، ریاست محترم شورای اسلامی شهر تهران
سلام علیکم
برای جنابعالی آرزوی تندرستی و قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان داریم. اینجانبان به عنوان مدیرانی که در دوره قبل مدیریت شهری افتخار خدمت به شهروندان شریف تهران را داشتیم، حسب ضرورت لازم می دانیم نکاتی چند را به استحضار برسانیم:
بر این اعتقاد بوده و هستیم که موضوعات و مسائل کلان شهری چون تهران به گونه ای است که حل آن ها نیازمند عزم ملی و همراهی همه جریانات و گروه های سیاسی و اجتماعی است. این تصور که یک جناح یا گروه می تواند به تنهایی بر مسائل پیچیده تهران فائق آید، بیش از هر چیز نشان دهنده عدم شناخت از تهران و مسائل آن است. سازمان عریض و طویل شهرداری تهران، متشکل از کارشناسان و کارکنان و کارگران شریفی است که فارغ از دیدگاه سیاسی شان به عنوان مهم ترین سرمایه این سازمان باید مورد توجه قرار گیرند. 
بر همین مبنا، در ماه های گذشته به رغم همه ناملایمات و تنگ نظری ها، رویکرد ما این بود به دور از مچ گیری های مرسوم سیاسی باشیم و اجازه دهیم شورای ششم و مدیران جدید شهر، در فضایی نسبتا آرام کار خود را آغاز کنند. ضمن این که در موسم تحویل و تحول کارها نیز صادقانه چه با اعضای محترم شورا، چه با مدیران جدید همکاری کرده ایم. 
به نظر می رسد مدیران جدید، به دلیل فقدان اعتماد به نفس و دانش و شناخت کافی از مسائل شهر، نه تنها در ارتباط گرفتن با بدنه شهرداری چندان موفق نبوده اند، بلکه نوعی بی اعتمادی در مناسبات آن ها و بدنه دیده می شود. ظاهرا دعب آقای دکتر زاکانی اینست که به هر سازمانی که تشریف می برند انبوهی از نیروهای خدوم را از کار بیکار می کنند و به جای آن ها منسوبین و دوستان و همفکران خود را وارد ساختار اجرایی می کنند. 
پیش از عید مطلع شدیم که تیمی در دفتر شهردار، متشکل از نمایندگان معاونت های تخصصی، با نگاهی سیاسی لیستی از مدیران اصلاح طلب یا نزدیک به اصلاح طلبان دوره قبل را تهیه کرده اند برای این که آن ها را در مضیقه قرار دهند یا نسبت به قطع همکاری آن ها با شهرداری تهران اقدام کنند یا این که با ادعاهای واهی برای آن ها پرونده سازی کنند. 
اسفند ماه گذشته و در روزهای آغازین سال جاری این اتفاق برای برخی افراد سرشناس تر افتاد و اعلام کردند که به خدمات ایشان نیازی نیست و در نهایت نیز برای آن ها نامه قطع همکاری صادر شد. ما از کنار این موضوع با صبر و سکوت گذشتیم. اما متأسفانه در روزهای اخیر شاهد بودیم برای حدود 40 نفر از کارشناسان و مدیرانی که در رده های پایین سازمان مشغول به کار هستند، حقوق واریز نشده است. طبق اخبار واصله تیمی در شرکت خدمات اداری شهر مأموریت یافته تا تمامی قراردادهای منعقد شده توسط این شرکت از سال 96 به بعد را بررسی کند. به نظر می رسد نتیجه این بررسی اقدام برای لغو قرارداد حدود 200 نفر از کسانی است که در دوره گذشته به شکل قراردادی وارد شهرداری تهران شده اند. و متأسفانه برای این هدف، به انواع پرونده سازی ها و گزارش های بی مبنا در حراست و گزینش و دیگر نهادها متوسل شده اند و آبروی افراد را بازیچه مطامع نامشروع سیاسی خود کرده اند.
جناب آقای چمران
به قول حضرات معصومین، حرمت آبروی مومن، از حرمت خانه کعبه بالاتر است! در آستانه لیالی مبارکه قدر و ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی ابن ابیطالب هستیم. در تاریخ، به تواتر روایت شده که علی علیه السلام، تا کسی دست به اسلحه نبرد حقوقش را از بیت المال قطع نکرد! 
این که در این شرایط سخت اقتصادی نان عده ای بنا بر این رفتارهای خصمانه و رقابت های کودکانه، بریده شود، نه عادلانه است و نه منصفانه. نه شرعی است و نه اخلاقی! اگر شاقول مدیریت در جمهوری اسلامی سیره علی علیه السلام است، آن چه امروز در شهرداری تهران ساری و جاری است هیچ نسبتی با این سیره ندارد!
جرم بسیاری از این افراد صرفا اینست که در دوره پنجم مدیریت شهری وارد شهرداری شده اند. در دوره پنجم، بر خلاف دوره قبلش که در شش ماهه پایانی حدود 13000 نفر غالبا با مدرک تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم جذب شدند، حداکثر 300 نفر وارد شهرداری تهران شدند که حدود 200 نفر آن ها باقی مانده اند. این افراد بر مبنای رزومه، تجربه و دانش تخصصی و زمینه های کاری پیشین که داشتند به خانواده بزرگ شهرداری تهران پیوستند. برای بسیاری از آن ها سالها از بودجه عمومی هزینه شده تا در بهترین دانشگاه های دولتی تحصیل کنند. بسیاری از آن ها، به جای مهاجرت و یا فعالیت در بخش خصوصی با دغدغه افزایش خیر عمومی، فعالیت در عرصه عمومی را برگزیدند. عمده آن ها در چهار سال گذشته، تجربه کاری عمیق و میدانی مبتنی بر شنیدن صدای مردم و تبدیل و ترجمه آن به عمل و اقدام پیدا کردند، و در واقع یادگیری گرانبهایی داشته اند که ظرفیت بهره برداری بالایی دارد. این تجربه در بخش خصوصی یا دیگر کشورها، خریدار دارد.
اما با توجه به هزینه هایی که برای حصول آن شده، بهترین جا برای استفاده از آن، همین بخش عمومی و سازمانی مردم محور مانند شهرداری تهران است. چنانچه یک سازمان، خردمند و خردورز مدیریت شود، بدیهی است قدر این سرمایه را که به قول اندیشمندان حوزه مدیریت، بالاترین سرمایه هر مجموعه ای است می داند و حاضر نیست آن را مفت و بی دلیل از دست دهد. 
جنابعالی از چهره های شناخته شده و اصیل و ریشه دار جریان اصولگرا هستید و سرد و گرم روزگار چشیده اید. از شما انتظار می رود جوانان تازه به دوران رسیده ای که سرمست قدرت، چشم و گوش شان را بسته اند و غیر خود را بر نمی تابند و ظالمانه در شهرداری تهران ترکتازی می کنند را نصیحت کنید و در برابر این مظالم، ایستادگی نمایید. 
و العاقبه للمتقین
30 فروردین 1401
جمعی از مدیران شهرداری تهران در دوره پنجم مدیریت شهری

  • نویسنده :
  • منبع :