19 دی: رئیس شعبه قم بیمه دانا گفت: در تصادف‌هایی که پلیس اقدام به کشیدن کروکی می‌کند، شرکت‌های بیمه بدون هیچ قید شرطی موظف به پرداخت خسارت هستند.
بیمه یکی از صنایع بسیار پرکاربرد در دنیای مدرن است. دنیایی که هزینه تراشی برای زندگی ساده تر به یک الگوی مسلم مبدل شده است و برای زندگی در چنین الگویی نیازمند پرداخت های روزانه هستیم.
یکی ازاین پرداخت ها، هزینه های بیمه است که هر ساله نسبت به خودرو، منزل، مغازه، اسباب زندگی و... پرداخت می شود و شرکت های بیمه نیز بر اساس تعهد خود باید نسبت به بازگشت سرمایه در مبلغ تعیین شده گام بردارند. ولی گاهی اوقات این سامانه بهم می ریزد و شرکت های بیمه برای اینکه صرفه جویی اقتصادی بیشتری داشته باشند، از پرداخت هزینه های مختلف سرباز می زنند و همین مساله یک وجه حقوقی جدید ایجاد می کند که یک طرف شاکی و یک طرف دیگر شرکت بیمه گری است که مدعی می شود بر اساس ضوابط تعیین شده، خسارتی نباید پرداخت شود.
همه این موارد باعث شده است که در این زمینه بسیاری از مردم احساس راحتی با شرکت های بیمه نداشته باشند و به رغم بیمه کردن خودرو یا وسایل دیگر، بازهم با خیال راحت به شرکت های بیمه مراجعه نکنند.
در این زمینه محسن کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص گزارش این رسانه با عنوان " شکایت مردم از شرکت های بیمه ای را چه کسی پیگیری می کند؟ " و با اشاره به مشکلات پرداخت خسارت در بیمه‌ نامه‌های اقساطی، اظهار کرد: اگر فردی وسیله نقلیه خود را به صورت اقساطی بیمه کرده باشد ولی دارای اقساط عقب افتاده بوده و تصادف می‌کند، شرکت بیمه در مرحله اول به آن فرد خسارت را پرداخت نمی‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا اقساط عقب افتاده را از ضامن فرد بیمه‌گر پیگیری نمی‌کنید؟، عنوان کرد: این اقدام در مرحله‌های بعدی و بعد از عقب افتادن سه قسط انجام شده و اقدام به پیگیری اقساط عقب افتاده و شکایت از ضامن خواهیم کرد.
رئیس شعبه قم بیمه دانا افزود: اگر وسیله نقلیه در مثال فوق، دارای انتقال مالکیت باشد، مشکلی برای پرداخت خسارت از طریق بیمه نخواهد داشت.
وی ادامه داد: همچنین اگر خودروی خسارت دیده حق رای داشته باشد و تشخیص مقصر حادثه توافقی نباشد و همچنین کروکی نیز کشیده شده باشد، خسارت وارد شده پرداخت خواهد شد.
کریمی با بیان اینکه استعلام افراد را از طریق سایت ثبت احوال انجام می‌دهیم، مطرح کرد: در استعلام برخی از کد ملی‌ها این افراد از خدمات اجتماعی محروم هستند و حتی اگر بیمه هم اقدام به پرداخت خسارت به این افراد کند، بانک نمی‌تواند وجهی به این افراد بدهد.
وی در پاسخ به این سوال که در تصادف دو خودرو اگر خودروی خسارت دیده بیمه نباشد، مقصر نمی‌تواند از طریق بیمه خسارت را پرداخت کند، خاطرنشان کرد: در این حالت نیز اگر پلیس اقدام به کشیدن کروکی کرده باشد، خسارت نیز پرداخت خواهد شد چراکه قانونی که کروکی را تائید می‌کند، حرکت خودرو بدون بیمه نامه را نیز منع کرده است.
رئیس شعبه قم بیمه دانا در ادامه در پاسخ به سوال چرایی اختلاف قیمت در بیمه‌های شخص ثالث، تصریح کرد: قیمت بیمه شخص ثالث بر اساس نوع خودرو تعیین می‌شود به طور مثال حق بیمه پراید از دنا کم‌تر است ولی هرچه مدل خودرو پایین‌تر رود به دلیل اینکه ریسک خودرو افزایش پیدا می‌کند، طبیعتا حق بیمه آن نیز بیش‌تر خواهد شد.
گفتنی است؛ طبق گفت‌وگوی انجام شده یکی از مواردی که مسیر دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه را برای افراد سهل می‌کند، کشیدن کروکی توسط پلیس است، اما نکته قابل توجه این است که پلیس در خسارت‌های کم‌تر از ۱۶ میلیون تومان اقدام به کشیدن کروکی نمی‌کند؛ حال یا باید تجدید نظری از سوی پلیس راهور انجام شود و یا شرکت‌های بیمه مانند بیش‌تر کشورهای توسعه یافته کارشناسان خود را به صحنه‌های تصادف ارسال کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :