19 دی: انفجار در انبار غیر قانونی در پالایشگاه نفت روز شنبه در نیجریه ۱۰۰ تن در آتش سوختند و شناسایی اجساد به دلیل شدت سوختگی بسیار دشوار است.
به گزارش رویترز، جودلاک اوبیا مسؤول منابع نفتی نیجریه در این باره گفت که آتش سوزی در جایگاه غیر قانونی نفت در ایالات "ریورز" رخ داده است.
بیکاری و فقر در دلتای نیجر، پالایش نفت خام غیرقانونی را به یک تجارت پرسود با عواقب مرگبار تبدیل کرده است.
نفت خام از خطوط لوله متعلق به شرکت‌های بزرگ نفتی نیجریه سرقت و قاچاق شده و در مخازن موقت نگهداری می شود.
این عملیات خطرناک منجر به وقوع حوادث خونین بسیاری شده است، همچنین این اقدام موجب آلودگی این منطقه از نیجریه شده است، به طوری که نفت به زمین‌های کشاورزی، رودها و دریاچه نفوذ کرده و آن را آلوده کرده است.
مرکز دفاع از محیط زیست و جوانان نیجریه به عنوان یک سازمان مردم نهاد نیجریه در این باره اعلام کرد که در این انفجار چندین خودرو در حالی که منتظر خرید سوخت غیرقانونی بودند، در آتش سوختند.
این حادثه نخستین رویداد نیست که در این منطقه رخ می‌دهد، اکتبر (مهر ۱۴۰۰) نیز در جریان انفجار و آتش سوزی در پالایشگاه غیر قانونی دیگری در ایالت ریورز، ۲۵ نفر از جمله چند کودک کشته شدند.
براساس گزارش مقامات دولتی عملیات قاچاق نفت و بیرون کشیدن آن از خط لوله‌های دولتی یا تخریب آن، موجب شده است که نیجریه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده نفت در آفریقا، ۲۰۰ هزار بشکه روزانه به طور میانگین یا بیش از ۱۰ درصد از تولید نفت خود را از دست بدهد.

  • نویسنده :
  • منبع :