19 دی: مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران گفت: پلنگ به دام افتاده در قائم‌شهر به دلیل شدت جراحت ناشی از شلیک گلوله تلف شد و وحشی یا قاچاق بودن این قلاده در حال بررسی است‌.
عطاالله کاویان با بیان اینکه در پی رویت یک قلاده پلنگ نر ساله در سطح شهر قائم‌شهر، عوامل امدادی، محیط‌زیست، نظامی و انتظامی در محل مستقر شدند، اظهار کرد: این پلنگ به دلیل وحشت ایجاد شده‌، وحشی‌تر شد و دو تن از ماموران نیروی انتظامی نیز جراحت وارد کرد.
وی با اشاره به اینکه پلنگ در جست و گریز به خانه مخروبه‌ای پناه برد که با پهپاد او را دنبال کردیم اما موفق به رویت او نشدیم، افزود: پس از خروج از مخروبه به سمت شهروندان حمله‌ور شد که به ناچار به سمت او شلیک شد تا به شهروندان آسیب نزند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران از بازگشت مجدد پلنگ به خرابه خبر داد و تصریح کرد: بلافاصله عوامل به داخل منزل مخروبه رفتند و با بیهوش سازی، پلنگ به قفس منتقل شد.
کاویان با بیان اینکه پلنگ مجروح به پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شد تا احیا و درمان شود، خاطرنشان کرد: حیوان وحشی به دلیل شدت جراحات تلف شد و تلاش برای نجات او بی نتیجه ماند.
وی از بررسی علت ورود این قلاده پلنگ به شهر خبر داد و گفت: این احتمال وجود دارد که به دلیل اتمام ذخیره غذایی در قلمرو، او به دنبال شکار به سمت شهر کشانده شده و یا اینکه در دوران هاری به سر می‌برد که این بیماری نیز عامل ورود به محیط مسکونی می‌تواند باشد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه موضوع دیگری با عنوان فرار این پلنگ از منزلی نیز در دست بررسی است، یادآور شد: این فرضیه نیز مطرح است که احتمال می‌رود پلنگ قاچاق بوده و از منزل یا مکانی فرار کرده باشد که در سطح شهر جست و گریز می‌کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : تسنیم