سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۰۸ مورخه پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «گرانی اخیر صدای قالیباف را هم درآورد
» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

رئیس مجلس شورای اسلامی این روزها با جنجال بر سر موضوع خرید سیسمونی توسط خانواده‌اش برای نوه دختری خود روبرو شده است. جو زیادی در فضای مجازی علیه او ساخته شده و از آن طرف هم برخی نمایندگان و چهره‌های سیاسی تمام قد به دفاع از او برخاسته و به توجیه و فرافکنی نسبت به این اقدام پرداخته‌اند تا جایی که حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان افشا و موضع‌گیری علیه سفر خانواده قالیباف به ترکیه را برای تحت شعاع قرار دادن خدمات دولت، عنوان کرد. این توجیه حسین شریعتمداری در حالی است که وضعیت گرانی در جامعه صدای قالیباف را هم درآورد.
وی گفت: وضع گرانی‌ها در کشور غیرقابل دفاع شده است. آیا می‌توانیم به مردم بگویم که این موضوع مربوط به دولت بوده و به مجلس ربط ندارد. منهای اینکه گفتن چنین صحبتی را وجدان ما اجازه نمی‌دهد در صورت بیان آن نیز مردم این سخنان را قبول نخواهند کرد.
امام جمعه اهواز گرانی‌های اخیر را افسار گسیخته توصیف کرد و گفت: اخیراً شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی بوده‌ایم؛ هر چند مردم انتظار ندارند در مدت چند ماه مشکلات کاملاً رفع شوند اما مردم انتظار دارند هر چه سریعتر این گرانی‌های افسارگسیخته مهار شوند.
محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس طی تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: گرانی‌ها مردم را مستأصل کرده به نحوی که به آنها سخت می‌گذرد.
وی تصریح کرد: بدتر از گرانی‌هایی که مردم را عاصی کرده زجر جامعه از بی نظارتی و هرج و مرج در قیمت‌ها است، یک جنس با مشخصه واحد در یک خیابان با چند قیمت متفاوت فروخته می‌شود. این شرایط علاوه بر گران‌فروشی، توهین به شعور مردم است. کدام فریبکاری و توهین بزرگ‌تر از این است که جنس‌ها خودسرانه توسط تولیدکنندگان ۵۰ درصد افزایش داشته باشد و بعد با بیست درصد تخفیف به مردم فروخته شوند. این‌طور سر مردم کلاه می‌گذارند و با مردم برخورد می‌کنند و بدتر این است که با جرأت چنین کاری را انجام می‌دهند.
صباغیان متذکر شد: دستگاه‌های نظارتی خواب هستند و نظارت بر بازار را رها کرده‌اند.
روزنامه جمهوری اسلامی هم انداختن تقصیر گرانی‌های اخیر به گردن دولت قبل توسط رئیسی و قالیباف را مورد توجه قرار داد و نوشت: مدعیان دیروز و مسئولان امروز، نشانی تکراری و غلط می‌دهند. می‌گویند دولت قبل مقصر است. بی‌تقصیر هم نیست البته، اما شما آمدید و راه را برایتان چند بانده کردند تا قصورها را کوتاه کنید نه اراده‌ها را.
گذشتگان را غرب زده و کارنابلد و گرفتار کدخدا می‌خواندید و وعده می‌دادید که با تکیه بر خدا هم پوزه کدخدا را به خاک می‌مالید و هم ما را به کدخدایی جهان می‌رسانید. پس چه شد؟ شما هم که همان نسخه قبلی را می‌خوانید. خیلی ناموزون‌تر و اضطراب آفرین‌تر هم می‌خوانید. یک نمونه‌اش تولید انبوه اضطراب است که در جان کارگر و کارمند و معلم و بازنشسته می‌اندازید. کجای این رفتار با منهج حکومتی علوی شباهت دارد؟ با این شیوه حکمرانی می‌خواهید چشم جهان را خیره کنید؟ این گونه می‌خواهید به عالم و آدم بگوئید اگر کار با پیروان علی باشد، بهشت سهم زمین می‌شود؟

  • نویسنده :
  • منبع :