19 دی: یک دیپلمات کشورمان در افغانستان با تاکید بر این که منازعه جدی در مرز اتفاق نیفتاده است، گفت: هیاتی مشخص شده تا بعد از ماه رمضان در تهران یا کابل یا مرز با افغانستان این مساله را از نزدیک حل کنند.
سید حسن مرتضوی، معاون سفیر کشورمان در افغانستان در گفت وگویی درخصوص مسائل مطرح شده مربوط به منازعات مرزی ایران و افغانستان اظهار داشت: در مرز نه ماجرایی اتفاق افتاد، نه منازعه ای جدی بود، تاحدودی بزرگش کردند ، مشکل ما در یک نقطه از  مرز اختلافی برای چندین سال قبل است، الان طالبان  بحث نقطه اختلافی را نداشتند، بحث آسفالت بود که در نظر داشتند به یکدیگر مرتبط کنند تا ماشین ها به راحتی رفت و آمد داشته باشند.
وی تصریح کرد: در نتیجه از سوی جمهوری اسلامی ایران ممانعت به عمل آمد، برای اینکه اول مشکل مرزی را حل کرده و بعد اقدام به این کار کنند ، آن ها بدون اطلاع ما اقدام کرده بودند لذا سوء تفاهمی پیش آمده بود. 
این دیپلمات کشورمان همچنین بیان کرد: با برادران وزارت دفاع در کابل جلسه مفصلی با مولوی شبیر احمد داشتیم که از طرف وزارت دفاع مسئول هیات مذاکره کننده با ایران مشخص شده است که ان شاءالله این هیات بعد از ماه رمضان در تهران یا کابل یا مرز با افغانستان می نشینند و این مساله را از نزدیک  حل می کنند. 
مرتضوی افزود: آن چه مشخص بود، این که دولت سرپرست  اذعان داشتند که اینگونه نیست با کشورهای همسایه در تخاصم باشند و مساله مرزی ایجاد شود حتی دستور داده شده بود تا کوچک ترین درگیری پیش نیاید، این مرز، مرز صلح و دوستی است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نزدیک پنج میلیون مهاجر را در ایران پذیرا است، آن ها نیز  قدردان این مساله هستند و مراقبت می کنند تا مشکلی پیش نیاید. 
معاون سفیر کشورمان در کابل در پایان ابراز داشت: البته قبل از سفر هیات اصلی، هیاتی مشخص شد تا امروز برای رفع سوء تفاهم ها نشستی با برادران مرزبانی جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.  

  • نویسنده :
  • منبع :