19 دی: ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین روز شنبه گفت که تمامی زنان، کودکان و غیرنظامیان سالخورده باقیمانده از کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپول که محاصره شده بود، تخلیه شده اند.
به گزارش واشنگتن تایمز، معاون نخست وزیر اوکراین، روز شنبه بدون اشاره به جزئیات گفت: «دستور رئیس جمهور اجرا شد: همه زنان، کودکان و افراد مسن از آزوفستال تخلیه شده اند. این بخش از عملیات بشردوستانه ماریوپل می باشد که تکمیل شده است.»
وی در اعلامیه ای افزود: این نتیجه هفته ها تلاش سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ برای بیرون آوردن غیرنظامیانی است که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در اوایل اسفند در بحبوحه درگیری های شدید در این شهر بندری استراتژیک به دام افتاده بودند.
خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که ۵۰ غیرنظامی روز شنبه تخلیه شدند. مجموعا در روزهای اخیر نزدیک به ۵۰۰ نفر ماریوپل را ترک کرده اند.
بنا به گزارش واشنگتن تایمز، نیروهای روسی در هفته‌های اخیر حملات خود را به کارخانه فولاد افزایش داده‌ بودند که تلاش‌های تخلیه را پیچیده‌تر کرده بود.
روسیه در ۲۴ فوریه، (پنجم اسفند) پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک برای دفاع از خود در برابر تشدید حملات نیروهای اوکراینی، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این عملیات تنها زیرساخت های نظامی اوکراین را هدف قرار می دهد. در واکنش، کشورهای غربی تحریم های جامعی را علیه روسیه اعمال کردند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.
جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :