19 دی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که واشنگتن از تلاش های انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای به پایان رساندن موفق این مذاکرات حمایت می کند.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در خصوص سفر انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین به ایران گفت: ما  ارتباط نزدیکی با انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا داریم. او همچنان به انتقال پیام ها میان ایران و آمریکا ادامه می دهد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما از تلاش های او برای به پایان رساندن موفق این مذاکرات حمایت می کنیم و  امیدواریم بتوانیم این مذاکرات را به سرعت به نتیجه برسانیم.
این مقام وزارت خارجه آمریکا در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن است، در همین حال مدعی شد:  اگر ایرانی ها با حسن نیت به این مذاکرات ادامه دهند تا ما بتوانیم  پیشرفت قابل توجهی که در طول ماه ها دیپلماسی سخت بدست آمده است را ادامه دهیم، اطمینان داریم می توانیم مذاکرات را به نتیجه و پایان برسانیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: تا زمانی که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع آمریکا باشد، به این تلاش ادامه خواهیم داد.
وی ادامه داد: درحال حاضر این بازگشت و محدود کردن  همیشگی و قابل تایید برنامه هسته ای ایران همچنان در راستای منافع ملی ما است.
این مقام آمریکایی بار دیگر با تکرار ادعاها درباره پیشرفت های برنامه هسته ای ایران مدعی شد: اگر مزایای عدم اشاعه هسته ای برجام به دلیل پیشرفت های هسته ای ایران که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است، از بین برود، آنگاه بازگشت به این توافق در راستای منافع ما نخواهد بود.
وی در راستای سیاست همیشگی آمریکا مبنی بر دیپلماسی و فشار ادامه داد: ما به صورت همزمان برای هر دو سناریو آماده می شویم و در مورد آنها با متحدان و شرکای خود گفتگو می کنیم.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در مورد جزییات سفر انریکه مورا به تهران گفت: مذاکرات ایران و ۱+۴ تا همین امروز بدون وقفه ادامه داشته و بارها اعلام کردیم که از طریق هماهنگ کننده برجام در حال انجام و پیام‌هایی نیز به طور مستمر بین ایران و آمریکا در حال انجام است.سفر آقای مورا به تهران بعد از تماس تلفنی اخیر آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، خطیب زاده افزود: ایشان با آقای دکتر باقری ملاقاتی خواهند داشت و امیدواریم بتوانیم بعد از انجام گفت‌وگوها نتیجه را اعلام کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: حضور مورا نشان می‌دهد گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود، انجام می‌دهیم، اگر همین امروز ایالات متحده تصمیم خود را بگیرد و آنچه که از جیب مردم ایران برداشته برگرداند، بعد از سفر مورا می‌توانیم توافق کنیم.
به گزارش ایرنا، آمریکا اخیرا بدون اشاره به زیاده خواهی های خود  مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده است: اگر ایران می خواهد لغو تحریم ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی های ما نیز که فراتر از برجام است، رسیدگی کند. اگر آنها نمی خواهند از این مذاکرات برای حل سایر مسایل دوجانبه استفاده کنند، ما اطمینان داریم که می توانیم به سرعت به یک درک مشترک در خصوص برجام برسیم و اجرایی کردن آن را آغاز کنیم. ایران باید تصمیم بگیرد.
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.
قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

  • نویسنده :
  • منبع :