19 دی: شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا پنجشنبه پیرامون فرمان دولت موقت طالبان درباره پوشاندن چهره زنان افغان در مکان های عمومی جلسه برگزار می کند.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، نماینده نروژ در سازمان ملل متحد که درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره "افزایش محدودیت های آزادی زنان و دختران " در افغانستان را ارائه کرده است، گفت: «دبورا لیونز» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان قرار است فردا پنجشنبه گزارشی به ۱۵ عضو این شورا درباره مسائل اخیر زنان در افغانستان و فرمان طالبان درباره پوشاندن چهره زنان در انظار عمومی ارائه کند. 
در قانون پیشین طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز زنان می بایست چهره خود را می پوشاندند، اجازه کار نداشتند و رفتن دختران به مدارس ممنوع بود. اما پس از به قدرت رسیدن دوباره این گروه در ماه اوت سال گذشته در افغانستان، آنها وعده دادند که به حقوق زنان احترام می گذارند. 
با این حال در ماه مارس طالبان از گفته خود درباره بازگشایی مدارس دختران سرباز زدند و اعلام کردند مدارس دختران تا طرح برنامه هایی مطابق با قوانین اسلامی تعطیل خواهد بود.سپس روز شنبه «هیبت الله آخوندزاده» رهبر طالبان اعلام کرد اگر زنی بیرون از خانه چهره اش را نپوشاند، پدر و یا همسرش با جریمه ای از جمله اخراج از نهادهای دولتی یا محکومیت زندان مواجه خواهد شد. 
بیشتر زنان در افغانستان به دلایل مذهبی حجاب دارند اما در مناطق شهری مانند کابل زنان چهره خود را نمی پوشانند.
روز یکشنبه «عاکف مهاجر» سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت موقت طالبان در پاسخ به واکنش‌های یوناما و دیگر سازمان‌های جهانی نسبت به طرح «حجاب اسلامی» این وزارتخانه، اعلام کرد همانطور که دولت ما در قوانین کشورهای غربی مداخله نمی کند آنها هم از دخالت در امور داخلی افغانستان دست بردارند.

  • نویسنده :
  • منبع :