19 دی: عزت‌الله ضرغامی می‌گوید: در جریان طرح «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شده است، نبودم و از طریق رسانه‌ها از آن مطلع شدم.

یک روز پس از رسانه‌ای شدن طرح «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» که از سوی ۴۶ نماینده مجلس به جریان انداخته شده است، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نظر خود را درباره این طرح اعلام کرد. ضرغامی روز گذشته در حاشیه صدور شناسنامه بین‌المللی برای دو خودو تاریخی در ایران، در جمع خبرنگاران گفت: درباره طرح تعدادی از نمایندگان مجلس خبر نداشتم و از جزییات آن نیز بی‌اطلاع بودم. ما هم در رسانه‌ها بندهایی از این قانون را دیدیم. 

او تاکید کرد: اگر قرار باشد در حوزه میراث فرهنگی به‌خصوص در حوزه مهم اکتشاف و حفاری‌ها که مسأله پیچیده و دقیقی است، وارد شوند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به اشرافی که به لحاظ تجربی و علمی دارد باید نظرات خود را به صورت کارشناسی با نمایندگان مجلس در جلسات و به‌ویژه در کمیسیون‌های مربوطه مطرح کند تا آن خلاء و نیاز ما رفع شود. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مواضع شخصی‌اش نسبت به این طرح که گفته می‌شود به حفاری‌ها و قاچاق آثار تاریخی وجاهت قانونی خواهد بخشید، ‌اظهار کرد: به هر حال چون ارتباطی با این طرح نداشتم و در جریان آن نیستم، نظری درباره آن ندارم و اجازه بدهید قضاوتی نداشته باشم. 

او در عین حال تاکید کرد: آنچه الان وجود دارد این است که هر گونه حفاری باید براساس مطالعات دقیق قبلی و پژوهش‌های که انجام می‌دهیم و در چارچوب حریم‌های تعیین شده توسط کارشناسان رسمی و قانونی میراث فرهنگی انجام شود و هر قانون دیگری باید این اصل را مورد توجه قرار دهد. 

ضرغامی در ادامه اظهار کرد: البته قانون جامع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آخرین مرحله را هفته قبل در شورای معاونان گذرانده که بیش از ۱۰۰ ماده در تمام حوزه‌های وزارتخانه دارد و تمام نیازهای قانونی حوزه ماموریتی ما نیز اعلام شده است، بخش مفصلی از این قانون جامع راجع به میراث فرهنگی است. این قانون ظرف یکی دو هفته آینده در دستور کار دولت قرار می‌گیرد. خوشبختانه چون در گذشته این قانون به شکلی در کمیسیون‌های دولت مطرح شده بود، بنابراین از دولت تقاضا داریم فقط بخش‌هایی از قانون که به تازگی اضافه شده است مد نظر قرار دهند. بعد از تصویب دولت، این طرح به صورت لایحه به مجلس برای تصویب نهایی تقدیم می‌شود. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این سوال ایسنا درباره این‌که آیا قانون جامع این وزارتخانه در صورت تصویب، طرح نمایندگان مجلس را به حاشیه می‌راند و ملغی می‌کند و یا مانع از تکرار به جریان افتادن طرح‌های مشابه خواهد شد؟ گفت: قوانین متعددی از قبل از انقلاب در حوزه ماموریت‌های وزارت میراث فرهنگی وجود داشته است، آن‌قدر تعداد این قوانین زیاد است که اگر کسی بخواهد توجیه شود باید یک دوره تخصصی دکتری بگذراند. قوانین مفصلی است و من وقت زیادی برای خواندن این قوانین، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها گذاشتم که هنوز بخش زیادی مانده است، اما قانونی که ما نوشته‌ایم به گونه‌ای است که مسائل اصلی حوزه ماموریتی ما را روشن می‌کند که اگر حل شود بقیه شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها و قوانین به‌راحتی انجام می‌شود. این قانون جامع موضوعات کلی ماموریتی این وزارتخانه را دربرمی‌گیرد که باید تکلیفشان روشن می‌شد.

ضرغامی اظهار کرد: وقتی قانون جامع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ‌تصویب شود دیگر قوانین، آیین‌نامه‌ها و مصوباتِ هیأت وزیران و هر سند قانونی دیگر که در مغایرت با این قانون جامع باشد، لغو خواهد شد، حتی این طرح مجلس که هنوز مرحله‌ای را نگذرانده است و حتی قوانین اصلی قبلی که درصورت تصویب قانون جامع، "کان لم یکن" تلقی می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :