19 دی: رییس سازمان تبلیغات اسلامی از رونمایی اتاق وضعیت فرهنگی کشور در تابستان امسال خبر داد.
حجت الاسلام محمد قمی روز پنجشنبه در اولین نشست تخصصی هیات‌ها و تشکل‌های دینی برگزیده مهرواره هوای نو درباره نقش سازمان تبلیغات در تدوین اطلس فرهنگی کشور گفت: در این راستا تدوین اتاق وضعیت فرهنگی زیست بومی بر عهده ما قرار گرفته که نسخه اولیه آن تا سه‌چهارم مسیر را طی کرده است. البته برای تحقق آن نیازمند تصویر استانی و یک تصویر تجمیعی ملی هستیم که این فرآیند در حال انجام است و در آینده نیز دوست داریم تصویری از هر شهرستان داشته باشیم.
وی افزود: این تصاویر دارای ۹ لایه هستند که اطلاعات مختلفی اعم از تعداد شاعران، مداحان و قاریان در هر شهر، برنامه‌های مختلف آن شهر، اتفاقات مهم تاریخی آن و مبلغان شاخص حاضر یا آسیب‌شناسی منطقه‌ای در آن وجود دارد و ادعای ما این است که این اتاق وضعیت یک نگاه مشرف از هر منطقه ارائه خواهد کرد که برای تصمیم‌گیری‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود. نسخه اولیه این اتاق وضعیت تابستان رونمایی می‌شود و برای مسوولان فرهنگی و مدیران هیات‌ها قابل دسترسی خواهد بود.
قمی درباره کارگروه مشترک هیات‌های شاخص با سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین پیگیری فرآیند شناسه ملی برای حساب رسمی هیات‌ها اظهار داشت: در خصوص هم‌افزایی سرمایه‌های کشور که در حوزه هیات فعال هستند، شورای شبکه هیات راه‌اندازی شده و نهادهای مختلف هیات و حاکمیتی در این حوزه فعال هستند که مشابه آن علاوه بر سطح ملی، در ۱۹ استان هم فعال شده است.
وی افزود: قرار است سازمان هیات و تشکل‌های دینی به سازمانی ملی ارتقا یابد که برای تقویت، همین شورای هیات ایجاد شده است. برای تصویب شناسه ملی هیات‌ها نیز نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی هستیم که با پیگیری‌هایی در حال انجام است، البته در حال حاضر اگر مجموعه‌ای از سازمان تبلیغات اسلامی معرفی شود، در سازمان ثبت اسناد و املاک تایید می‌شود اما برای نهایی شدن این ماجرا نیازمند مصوبه مجلس هستیم که وعده می‌دهیم تا چهار ماه آینده به نتیجه برسد.
رییس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص حمایت‌های رسانه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی از هیات‌ها گفت: توقع ما این است که این حمایت‌ها در قالب سازمان هیات و تشکل‌های دینی که به همین منظور ایجاد شده است، صورت گیرد و دیگر ارکان رسانه‌ای سازمان نیز در همین قالب وارد عمل شود. 
وی افزود: در ماه رمضان روزانه بیش از ۱۰ ساعت برنامه زنده تلویزیونی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی پخش شد اما تلاش داریم هیچ اسمی از سازمان تبلیغات اسلامی در این برنامه‌ها نباشد. به طور مثال موشن‌گرافی احکام، پویش به امید خدا و برنامه هیوای شبکه پنج با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی آماده می‌شود.
وضعیت آشفته مدیریت مساجد سامان یابد
قمی درباره ماموریت‌ها و وظایف سازمان تبلیغات اسلامی در قبال مساجد کشور گفت: در حوزه مساجد سه سال است که در سطوح مختلف در حال پیگیری هستیم تا این آشفتگی موجود در حوزه مساجد مرتفع شود. البته به دنبال آن نیستیم که مسئولیت مساجد را بر عهده بگیریم، بلکه هدف ما ساماندهی این وضعیت است و تاکنون هم اختیاری در این زمینه به ما سپرده نشده است. قطعا این شقاق موجود میان مساجد و هیات‌ها در آینده مشکل‌ساز خواهد شد و برای حل آن نیز باید مطالبه مردمی صورت گیرد.
نهادسازی برای تحقق مطالبات رهبر انقلاب
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه هیات و مداحی گفت: برای تحقق مطالبات رهبری نیازمند نهادسازی بودیم، زیرا هیات پدیده مردمی و ریشه‌داری است که کمتر ارتباط و وابستگی‌ای به حاکمیت دارد. بنابراین اگر دچار آسیب و یا انحرافی هم شود، برای حل آن نیازمند ظرایفی است. یکی از این ظرایف ایجاد سازوکارهایی بود مانند دخالت و حساسیت بزرگان عرصه مداحی که برای این امر شورای عالی ستایشگری در سطح ملی و استانی شکل گرفت. شورای شبکه هیات و مهرواره هوای نو نیز از دیگر سازوکارهای همین امر است و در مهرواره هوای نو بنا داریم نشان دهیم که سوگیری و الگوهای ما چگونه هستند.
قمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جهاد تبیین در هیات‌ها چگونه باید باشد، تصریح کرد: نباید جهاد تبیین را بر دوش سخنران هیات یا شعر مداح گذاشت که تقلیل این امر است. در تبیین باید تبین و روشنگری صورت گیرد و برای این امر باید کار جدی صورت گیرد. ورق جهاد تبیین با حضور مردم برخواهد گشت و تا زمانی که مردم وارد این عرصه نشوند، کار، اثرگذار نخواهد بود و فقط نهادهای مردمی همچون هیات و تشکل‌های فرهنگی می‌توانند مردم را به میدان بیاورند.

  • نویسنده :
  • منبع :