19 دی: شورای حقوق بشر سازمان ملل به دنبال اعتراضات گسترده در آمریکا علیه خشونتهای پلیس قرار است به طور ویژه به وضعیت حقوق بشر در این کشور بپردازد؛ این در حالی است که دونالد ترامپ چندی پیش در حالی کشورش را از این شورا خارج کرد که مدعی شد قرار نیست پایبندی به حقوق بشر را کنار بگذارد در حالی که دولتش متقابلا این شورا را به خیانت به این آرمان متهم کرد.

به نوشته واشنگتن پست، شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است امروز (چهارشنبه) نشستی نا معمول را با موضوع "بحث فوری" در خصوص حقوق بشر در آمریکا برگزار کند و کشورهای آفریقایی مشغول توزیع پیش نویس قطعنامه‌ای در این شورا با موضوع درخواست برای انجام تحقیقات سطح بالا در مورد نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا هستند.

آمریکا که دیگر عضو این شورا نیست دیگر نمی‌تواند در مورد این موضوع رای بدهد. وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید به درخواست برای اظهار نظر درباره این موضوع پاسخ ندادند. آمریکا با توجه به این که خودش موضوع بحث است اجازه دارد در این بحث به رغم عدم عضویتش شرکت کند اما هنوز میلش را برای شرکت در آن اعلام نکرده است.

رولاندو گومز، یک مقام رسانه‌ای شورا اظهار کرد: در به روی آنها باز است.

بر اساس این گزارش، نشست امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل متمرکز بر "نژادپرستی سیستمیک، بی رحمی و خشونت پلیس علیه اعتراضات مسالمت آمیز" در آمریکا است و درخواست برای تشکیل این نشست از جانب همه 54 کشور آفریقایی این شورا بر مبنای مساله قتل جورج فلوید به دست پلیس آمریکا ارائه شده است.

پیش نویس قطعنامه مذکور در کنار مطرح کردن یک سری پیشنهادها، خواستار تشکیل یک کمیسیون تحقیقات مستقل بین المللی، (یکی از سطح بالاترین تحقیقاتی که سازمان ملل می تواند به جریان بیندازد) به منظور تحقیق درباره مرگ آفریقایی‌ها و مردم دارای تبار آفریقایی در آمریکا و نهایتا به دست عدالت سپردن مسببان قتل‌ها است.

ای. تندایی آچیومه، یک پروفسور اصالتا زامبیایی حقوق در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا گفت، شورای حقوق بشر سازمان ملل باید وارد عمل شود چون نژادپرستی در آمریکا یک بحران موجودیتی حقوق بشری شده است.

او که گزارشگر ویژه امور نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه ستیزی و عدم تحمل در سازمان ملل است تصریح کرد: سیستمهای سیاسی و قانونی داخلی که باید با اتکا به آنها به این بحران پایان دهند هرگز نتوانسته‌اند این مهم را رقم بزنند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا