سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۲۲ مورخه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «جراحی اقتصادی چرا حالا؟» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

در کشور ایران رسم بر این است که هرچند سال یک‌بار مسئولان کشور سراغ اصلاح قیمت‌ها رفته و با این عنوان که اقتصاد کشور بیمار است و نیاز به جراحی دارد آنها را گران می‌کند. این گران کردن منحصر به دولت رئیسی هم نیست از دولت آقای هاشمی شروع شد و تا الآن در همه دولت‌ها ادامه داشته است.
البته هیچ‌گاه دولت‌ها از خودشان سؤال نمی‌کنند که این جراحی چرا هر چند سال یک‌بار در کشور ایران تکرار می‌شود. یک‌بار نرخ ارز آزاد می‌شود دیگر بار نرخ سوخت و امروز کالاهای اساسی و این سیکل ادامه دارد.
امروز در شرایطی دولت شروع به اصلاح قیمت‌ها به سمت گران شدن کرده است که کشور دچار مشکلات زیادی است و مردم به شدت در رنج و سختی هستند و به تعمیری این بیمار هم فشار خون دارد هم دیابت دارد هم کلیه‌هایش به کار می‌کند و بسیار ضعیف و نحیف شده است در این شرایط اگر بیمار جراحی شود طبیعی است که به کما برود.
طرح دولت در این برهه زمانی باعث شده است صدای برخی از اقتصاددانان کشور هم در بیاید.
آلبرت بغزیان اقتصاددان می‌نویسد: یکی از اصلی‌ترین موارد برای فرد درمانگر، زمان آغاز درمانگری است. اقدام زودهنگام به اندازه تأخیر در بهبود می‌تواند خطرآفرین و بحران‌زا باشد. ناگفته پیداست، امروز اکثریت قریب به اتفاق اساتید اقتصادی، هم رأی و هم نظرند که تداوم تخصیص ارز ترجیحی به شکل و شمایل قبلی، عاقلانه نیست؛ اما همین اساتید تأکید می‌کنند که زمان برای انجام یک چنین اصلاحاتی مناسب نیست.
در شرایطی که هنوز پرونده احیای برجام به سامان نرسیده است، موضوع اف ای تی اف حل و فصل نشده و مهم‌تر از آن اقناع لازم در افکار عمومی صورت نگرفته، یک چنین اقدامی بسیار خطرناک به نظر می‌رسد.

  • نویسنده :
  • منبع :