19 دی: رهبر جریان صدر عراق از پیوستن جریان وابسته به خود به «اپوزیسیون ملی» دست‌کم به مدت یک ماه خبر داد.
"مقتدی صدر" رهبر جریان صدر عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: با توجه به رویدادهای پس از انتخابات پارلمانی این کشور، این جریان دست کم به مدت ۳۰ روز به «اپوزیسیون ملی» می‌پیوندد.
وی از دیگر فراکسیون‌های پارلمان خواست تا در تشکیل دولت جدید عراق فعال باشند و گفت که تنها راه پیش روی جریان صدر پیوستن به «اپوزیسیون ملی» حداقل به مدت یک ماه است.
مقتدی صدر تأکید کرد که اگر فراکسیون‌ها و کمیته‌های پارلمانی در این مدت موفق به تشکیل دولت شوند که بسیار خوب است و در غیر این صورت تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.
صدر پیشتر اعلام کرده بود که به مدت ۴۰ روز هرگونه فعالیت سیاسی جریان صدر را متوقف می‌کند تا چارچوب هماهنگی این فرصت را داشته باشد که دولت ائتلافی بدون حضور جریان صدر را تشکیل دهد.
این در حالی است که ائتلاف چارچوب هماهنگی، بارها تشکیل دولت جدید عراق را مشروط به مشارکت جریان صدر دانسته و تاکید کرده که بدون مشارکت جریان صدر (به عنوان بخشی از جریان های سیاسی شیعه) دولت آتی را تشکیل نخواهد داد.
اختلاف جریان صدر با چارچوب هماهنگی بر سر تشکیل دولت جدید عراق از آنجا شروع شد که مقتدی صدر با مشارکت اغلب گروه‌های سیاسی ائتلاف چارچوب هماهنگی در تشکیل دولت جدید موافقت، اما ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» را از این مشارکت مستثنا کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :