19 دی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، توپ را باز هم در زمین ایران انداخت و با ابراز تردید درباره رسیدن به توافق در عین حال اذعان کرد: توافق با ایران منافع آمریکا و همه طرف ها را تامین خواهد کرد.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در خصوص ادعاهای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره نصب سانتریفیوژهای پیشرفته آی آر ۶ در تاسیسات نطنز، گفت: نمی خواهم در خصوص ارزیابی های آمریکا از فعالیت های هسته ای ایران به صورت عمومی صحبت کنم. اما ما به صورت منظم با شرکای اسرائیلی خود اطلاعات به اشتراک می گذاریم.
وی بدون اشاره به زراد خانه هسته ای رژیم صهیونیستی و آمریکا تصریح کرد: ما در زمینه های مختلف دارای درک مشترک هستیم و منافع راهبردی مشترک داریم و آنهم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.
این مقام آمریکایی در تداوم هراس از پیشرفت های هسته ای ایران مدعی شد البته شرکای اسرائیلی ما تنها کسانی نبوده اند که از پیشرفت های هسته ای ایران پس از خروج دولت پیشین آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ ابراز نگرانی کرده اند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد ما نیز نگرانی عمیق خود در خصوص سرعت پیشرفت های برنامه هسته ای ایران از سال ۲۰۱۸ تاکنون را اعلام کرده ایم. به همین دلیل ما همچنان درحال بررسی امکان دستیابی به بازگشت مشترک به پایبندی به برجام هستیم زیرا این بازگشت همچنان در راستای منافع ما است و برنامه هسته ای ایران را بار دیگر محدود خواهد کرد.
دیپلماسی و گفتگو فرصتی پایدار ایجاد می کند
ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در خصوص گزینه نظامی علیه ایران سوال کرد، گفت: ما معتقدیم که دیپلماسی و گفتگو می تواند یک فرصت برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به صورت پایدار، بادوام و همیشگی ایجاد کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد سفر انریکه مورا به تهران و پیشنهادات ارائه شده از سوی ایران به وی گفت: ما جزیات مذاکرات را به صورت علنی اعلام نمی کنیم اما باید بگویم ما و شرکای ما مدتی است که آماده هستیم.
وی در تداوم سیاست همیشگی آمریکا و انداختن توپ در زمین ایران ادعا کرد: ما معتقدیم که اکنون ایران باید جدیت خود را نشان دهد. همانطور که قبلا هم اعلام کرده بودیم، تعداد کمی از مسائل باقی مانده اند. ما معتقدیم اگر ایران تصمیم بگیرد، این مسایل در ارتباط با برنامه هسته ای ایران را می توان به سرعت حل کرد.
وی تصریح کرد: ما از انریکه مورا و تیم وی برای تلاش های آنها تشکر می کنیم و مشتاق گفتگوی دقیق تر با آنها در روزهای آینده هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با ابراز تردید درباره توافق و بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن در تداوم ادعاهایش افزود: اما در این زمان، توافق با ایران قطعی نیست. ایران باید تصمیم بگیرد که همچنان می خواهد به شرایط خود که خارج از برجام هستند، پافشاری کند و یا آماده است یک توافق برجام را به سرعت به پایان برساند.
این مقام وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد: ما می دانیم که این توافق منافع امنیت ملی آمریکا را تامین می کند و در مقابل منافع همه طرف ها را تامین خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران نیز می گوید آمریکا اکنون باید تصمیم بگیرد، ادعا کرد: چندین طرف در این مذاکرات وجود دارند اگر از آنها سوال کنید به شما خواهند گفت که آمریکا به صورت غیر مستقیم اما با حسن نیت و صداقت با هدف دستیابی به یک پایبندی مشترک به بازگشت به برجام مذاکره کرده است، اما متاسفانه این امر همیشه در مورد ایران صدق نمی کند.
قدردانی آمریکا از نقش سازنده قطر
این مقام آمریکایی در مورد گفتگوهای آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با همتای قطری خود گفت: ما از نقش سازنده قطر در تلاش های دیپلماتیک ما برای دستیابی به راه حال های دیپلماتیک با ایران در مورد برخی از مسایل مهم و مشکل از جمله آزادی شهروندان آمریکایی و بازگشت مشترک به پایبندی به برجام قدردانی می کنیم.
یک مقام آمریکایی پس از ارزیابی خوشبینانه انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین از سفر خود به تهران،  گفت که هنوز دستیابی به توافق هسته ای با ایران قطعی نیست.
این سخنگوی وزارت امور خارجه از دیدار انریکه مورا از ایران قدردانی کرد، اما افزود: "در حال حاضر توافق هنوز قطعی نیست."
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.
آمریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.
 دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.
قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می گوید: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.
اطلاعی در مورد کارخانه تولید پهپاد نداریم
وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاها مبنی ایجاد یک کارخانه پهپاد ایران در تاجیکستان نیز با تکرار ادعاها در راستای سیاست هراس از برنامه دفاعی بازدارندگی ایران مدعی شد: ما نگرانی های خود را در مورد تکنولوژی پهپاد ایران اعلام کرده ایم و با استفاده از اختیارات خود علیه حامیان تکنولوژی پهپاد ایران اقدام کرده ایم.
وی در عین حال اظهار داشت: اطلاعی در مورد کارخانه احتمالی تولید پهپاد ایران در تاجیکستان نداریم.
آمریکا خواستار آزادی دو جاسوس فرانسوی شد
ند پرایس در پاسخ به سوال دیگر درخصوص بازداشت دو جاسوس فرانسوی در ایران نیز گفت: ما از گزارش های بازداشت این دو شهروند فرانسوی با خبر هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاها گفت: ما این بازداشت ها را محکوم می کنیم و از ایران می خواهیم فوری این فرانسوی ها را آزاد کند.
وی با مداخله در امور داخلی ایران و بدون اشاره به اتهامات و جرایم این افراد، جمهوری اسلامی ایران را متهم به بازداشت ناعادلانه شهروندان خارجی برای استفاده از این افراد بعنوان اهرم سیاسی کرد.
این مقام آمریکایی در تداوم ادعاها ادامه داد: ما هیچ اولویت بالاتری از آزادی شهروندان آمریکایی چه در ایران و چه در سایر مناطق جهان نداریم.
وی در عین حال مدعی شد ما سرنوشت این افراد را به مذاکرات هسته ای با ایران و احتمال بازگشت به پایبندی مشترک با برجام متصل نکرده ایم زیرا این بازگشت قطعی نیست.
وی با تکرار ادعاهای آمریکای مدعی شد: ما می خواهیم بازگشت شهروندان آمریکایی که ناعادلانه بازداشت شده اند، یک امر قطعی باشد. ما به ایرانی ها در خصوص این اولویت توضیح داده ایم و به تلاش های خود در این زمینه صرف نظر از نتیجه مذاکرات هسته ای ادامه خواهیم داد.
صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران به تازگی جزئیاتی جدید از دستگیری دو جاسوس فرانسوی که با منحرف کردن اعتراضات صنفی، قصد ایجاد ناامنی و آشوب در کشور را داشتند، منتشر کرد. 
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز هفته پیش اعلام کرد دو فرد اروپایی که با هدف سوءاستفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات سازی جامعه وارد کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و بازداشت شدند.

  • نویسنده :
  • منبع :