19 دی: یک محقق ایرانی-کانادایی دیابت که قرار بود یک بورسیه تحصیلی دو ساله را در دانشکده پزشکی هاروارد آغاز کند، از ورود به آمریکا منع شد و به دلیل ایرانی بودنش از سوی مقامات آمریکایی مورد تبعیض قرار گرفت.
دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد اعلام کرده است به نیابت از مریم شاملو از دولت فدرال آمریکا شکایت کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپر عصر سه شنبه به وقت محلی گزارش داد برنامه بالینی مهاجرت و پناهندگی دانشکده حقوق هاروارد روز سه شنبه اعلام کرد که به نمایندگی مریم شاملو علیه دولت فدرال  شکایت کرده و همچنین شکایتی به دفتر حقوق مدنی وزارت امنیت داخلی آمریکا ارائه کرده است.
بر اساس این گزارش، در این شکایت‌ نامه تاکید شده که ماموران مرزی آمریکا به دلیل آنکه مریم شاملو و همسرش در ایران به دنیا آمده اند، به آنها اجازه ورود به آمریکا را نداده‌اند. این زوج به همراه دو فرزندشان تابعیت کانادا را دارند.
در این شکایت‌نامه از دولت فدرال آمریکا خواسته شده هر چه زودتر برای مریم شاملو روادید صادر شود تا وی بتواند پس از یک سال تاخیر دوره تکمیلی تخصصی خود را تا ۶ ژوئیه آغاز کند.
مریم شاملو در بیانیه ای گفت: من در ۵ سال گذشته تلاش زیادی کردم تا بتوانم از این بورسیه  استفاده کنم. امیدوار بودم با رفتن به هاروارد دانشم را در زمینه درمان ها و رفع نیازها در حوزه دیابت افزایش دهم.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس در این شکایت نامه از مریم شاملو و فرزندانش به عنوان شاکی در این پرونده نام برده شده است. همسر وی جزو شاکیان نیست.
یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا از طریق ایمیل به آسوشیتدپرس گفت که نظری در این خصوص ندارد.
وزارت امنیت داخلی آمریکا هم به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخ نداده است.
"صبرینه اردلان" مدیر برنامه بالینی مهاجرت و پناهندگی آمریکا گفت: ما از وزارت خارجه آمریکا می‌خواهیم تا هرچه زودتر روادید مریم را صادر تا وی بتواند بورسیه خود را پیگیری کند و از استعدادهای خاص خود برای بهتر کردن جامعه‌مان استفاده کند.
وی همچنین از وزارت امنیت داخلی آمریکا خواسته است که درباره این موضوع تحقیق کند و از اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا توضیح بخواهد.
او تاکید کرد که مهاجران ایرانی‌تبار نباید هنگام ورود به خاک آمریکا با تبعیض مواجه شوند.
شاملو قرار بوده به گروهی از محققان در دانشگاه هاروارد که در حال طراحی درمان‌های ژن‌محور برای درمان دیابت نوع ۱ هستند ملحق شود.
خانواده این محقق در دوم آوریل ۲۰۲۱ تلاش کرده‌اند از طریق گذرگاه مرزی "پمبنا-امرسون" در ایالت داکوتای شمالی وارد آمریکا شوند، اما آنها به دلیل محل تولدشان مورد بازرسی‌های ناعادلانه قرار گرفتند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس ادامه داد که ماموران مرزی آمریکا از همسر مریم شاملو درمورد محل خدمت نظام وظیفه‌ او در زمان حضور در ایران و دیدگاه‌های سیاسی‌اش بازجویی کرده‌ و سپس مانع ورود او به آمریکا شده‌اند. 

  • نویسنده :
  • منبع :