19 دی: محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه حمایت از کارخانجات داخلی تولید کاغذ با قوت ادامه می‌یابد، گفت: تلاش می‌کنیم کتاب با ارزان‌ترین قیمت به دست مردم برسد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران به برخی ادعاها مبنی بر از رونق افتادن نمایشگاه کتاب و یک‌دستی نمایشگاه با ناشران قرآنی،‌ مذهبی و دفاع مقدسی و نبود برخی از ناشران عمومی گفت: این فرض نادرست است و در بازدیدی که از نمایشگاه کتاب و بخش‌های مختلف آن داشتم همه گرایش‌های مختلف در این نمایشگاه حضور دارند.
وی افزود: در هر دوره‌ای،‌ عده‌ای ناشر به هر دلیلی ممکن است حضور پیدا نکنند اما در این دوره با تأسیس یک سامانه‌ مجازی دنبال عدالت فرهنگی بودیم و بخش عمده‌ای از مردم که در سال‌های گذشته مجبور بودند این مسافت طولانی را تا تهران برای بازدید از نمایشگاه بپیمایند، امروز در خانه خود خرید می‌کنند. علاوه بر این تخفیفی برای خرید مجازی در نظر گرفته شده و معلوم است که دنبال این بودیم بار صحن نمایشگاه هم به لحاظ بهداشتی و هم به لحاظ ترافیکی کمتر باشد و این قول را نیز به دوستانمان داده بودیم اما با این حال میزان استقبال برخلاف انتظارمان بسیار بالا بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: دیروز که مجبور بودیم به خاطر آلودگی هوا نمایشگاه را تعطیل کنیم، وزارت ارشاد با اعتراض‌هایی مواجه شد مبنی بر اینکه چرا نمایشگاه را تعطیل کردید و خیلی‌ها هم قانع نمی‌شدند و احتمالاً مجبور شویم به دلیل یک روز تعطیلی که صورت گرفت، زمان برگزاری نمایشگاه را تمدید کنیم.
اسماعیلی افزود: میزان فروش کتاب در همین روزهای اول بالای ۵۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال‌های قبل از کل دوره بیشتر بوده و میزان حضور افراد نیز بسیار خوب بوده است. امسال یک کار موازی و مجازی انجام شد و تخفیفی هم در حوزه مجازی به خوانندگان کتاب اعطا می‌شود که به همین دلیل وضعیت‌مان بسیار خوب است و حتی یک متر از مصلا را هم خالی نگذاشتیم و فاصله غرفه‌ها نیز به دلیل ملاحظات بهداشتی رعایت شده است.
او در پاسخ به سؤالی درباره آمار فروش جلدهای کتاب و تعداد بازدیدکنندگان روزانه، گفت: تعداد بازدیدکنندگان را با یک فاصله‌ای جمع‌بندی می‌کنیم اما در بهمن ماه فقط در حوزه مجازی یک میلیون و ۳۵۰ هزار کتاب فروختیم و آن هم به این شکل بوده که مثلاً شخصی در یک روستایی در لب مرز کتاب می‌خرد و ما با پست رایگان تحویل می‌دهیم که این امکان فوق‌العاده‌ای است و ان‌شاءالله ظرف یکی دو روز آینده جمع‌بندی در مورد آمار ارائه می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص گرانی کاغذ و تأثیر آن بر بازار نشر و قیمت کتاب، گفت: برای حمایت از بازار نشر، به دستور رئیس جمهور واردات کاغذ با ارز ترجیحی صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه حمایت از کارخانجات داخلی هم با قوت ادامه می‌یابد، ادامه داد: تلاش می‌کنیم کتاب با ارزان‌ترین قیمت به دست مردم برسد.


  • نویسنده :
  • منبع :