19 دی: ارزش روبل پول رایج روسیه در برابر دلار و یورو روز چهارشنبه با پشت سر گذاشتن کاهش های پیشین، به بالاترین میزان در چند سال گذشته رسید.
به گزارش خبرگزاری رویترز؛ این اوج گیری ارزش روبل در پی تلاش برخی از مشتریان اروپایی گاز طبیعی روسیه در روزهای گذشته برای پرداخت بهای این کالا به روبل بنا به درخواست مسکو رخ داده است.   
روبل در سال جاری ۲۰۲۲ به رغم بحران تمام عیار گسترده اقتصادی روسیه و در پی نظارت های این کشور در پایان فوریه برای حفاظت از بخش مالی خود در پی اعمال تحریم ها و مجازات های مالی و اقتصادی گسترده غرب به دنبال آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، بهترین عملکرد را در میان ارزهای بین المللی نشان داده است.
وزارت اقتصادی روسیه در پیش بینی تازه ای اعلان کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری تا ۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.
ارزش پول رایج روسیه در روز جمعه به بالاترین سطح در برابر دلار از آغاز فوریه ۲۰۲۰ و در برابر یورو نیز نزدیک به بالاترین سطح از میانه ۲۰۱۷ رسیده است. روند افزایش ارزش روبل تا بالاترین سطح در چند ساله گذشته، در چند روز اخیر در پی تصمیم بانک مرکزی این کشور برای بالابردن سقف انتقال پول شهروندان و بیگانگان شهروند کشورهای دوست به خارج تا معادل ماهانه ۵۰ هزار دلار، به کندی گرائیده است.
با توجه به درخواست مسکو در پایان مارس از مشتریان خارجی گاز برای پرداخت بهای آن با روبل بپذیرند و در غیر این صورت روبه رو شدن با قطع عرضه، خریداران اروپایی برای حل این مشکل به تکاپو افتاده اند.
 آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه گفته است که در صورت جلوگیری ایالات متحده از دیگر گزینه های روسیه برای پرداخت تعهدات و بدهی های خارجی، مسکو وادار به بازپرداخت آنها به روبل خواهد شد.
رویترز افزود: اتحادیه اروپا با استفاده از طرحی به ارزش ۲۱۰ میلیارد یورو قصد دارد وابستگی خود به سوخت فسیلی روسیه را تا سال ۲۰۲۷ کاهش دهد. این نهاد قصد دارد با استفاده از این طرح که امروز /چهارشنبه/ رونمایی می شود، دور شدن از وابستگی به سوخت فسیلی مسکو و تغییر سریع به سمت استفاده از انرژی های سبز را هدف قرار دهد.
به نوشته رویترز، حمله روسیه به عنوان اصلی ترین تامین کننده گاز اروپا به اوکراین باعث شد در بحبوحه نگرانی های شدید درباره شوک های ناشی از کمبود عرضه، اتحادیه اروپا با فوریت بیشتری در سیاست های انرژی خود تجدیدنظر کند.
روسیه ۴۰ درصد گاز اروپا و ۲۷ درصد از نفت وارداتی این اتحادیه را تامین می کند. اعضای اتحادیه اروپا در تکاپوی توافق برای تحریم واردات انرژی از اتحادیه اروپا هستند.
بر اساس پیش نویس طرح اتحادیه اروپا که به رویت رویترز رسیده است، بروکسل برای خلاص کردن این کشورها از سوخت فسیلی روسیه طرحی سه وجهی را پیشنهاد داده که شامل: تغییر به واردات گاز از منابعی به غیر از روسیه، گسترش سریع تر انرژی های تجدیدشدنی و تلاش بیشتر برای صرفه جویی در مصرف انرژی است.
بروکسل انتظار دارد با این اقدامات در مجموع ۲۱۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری کند و این اتحادیه قصد دارد مبالغ بیشتری را از صندوق بهبود کووید-۱۹ برای هزینه کردن در بخش تغییر منابع انرژی آزاد کند. هدف از این طرح در نهایت کاهش هزینه میلیارد یورویی در واردات سوخت فسیلی در اروپا است.   
این طرح ها یک فاصله کوتاه مدت برای تامین گاز از منابع غیر روسی را ترسیم و بر احتمال افزایش واردات گاز طبیعی مایع از مصر، نیجریه، رژیم صهیونیستی و نیز زیرساخت های لازم برای چرخش از واردات انرژی از روسیه تاکید دارد.
انتظار می رود تقاضای گاز در اروپا تا سال ۲۰۳۰ و بر اساس برنامه مبارزه با تغییرات آب و هوایی در اتحادیه اروپا، به یک سوم کاهش یابد. همچنین انتظار می رود پیشنهاداتی با هدف تولید ۱۰ میلیون تن هیدروژن تجدیدشدنی تا سال ۲۰۳۰ و نیز واردات ۱۰ میلیون تن دیگر، برای جایگزینی با گاز در صنعت ارائه شود.
همچنین کمیسیون اروپا اهداف جاه طلبانه تری را برای گسترش انرژی های تجدیدشدنی و مصرف بهینه انرژی مد نظر دارد که سهم انرژی های تجدید شدنی را تا سال ۲۰۳۰ به ۴۵ درصد افزایش می دهد و جایگزین پیشنهاد فعلی به میزان ۴۰ درصد می شود. همچنین این کمیسیون در حال بررسی کاهش ۱۳ درصد در مصرف انرژی دراتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ است. در حال حاضر کاهش ۹ درصدی مصرف مورد بحث است.
اتحادیه اروپا به منظور آغاز استفاده از انرژی خورشیدی در مقیاس بزرگ تلاش می‌کند تا برق و گرمایش با سوخت گاز را در خانه‌ها، ادارات و کارخانه‌ها کاهش دهد و کشورها را ملزم به نصب انرژی خورشیدی در تمام ساختمان‌های عمومی جدید از سال ۲۰۲۵ کند.
 

  • نویسنده :
  • منبع :