19 دی: یکی از اعضای تیم حفاظت از توله‌های یوزپلنگ ایرانی متولد شده در توران گفت: بارها و بارها نحوه صحیح شیر دادن و زاویه درست شیردهی به توله‌ها را به کارشناسان نشان دادم تا این کار به درستی انجام شود.
در حالی که از زمان تلف شدن اولین توله یوزپلنگ متولد شده در پارک ملی خارتوران شاهرود, مسئولین سازمان محیط زیست و دامپزشک یوزپلنگ‌ها همواره بر شرایط نرمال و حال خوب توله‌های یوزپلنگ تأکید داشتند, انتشار خبر تلف شدن دومین توله یوزپلنگ ایرانی بار دیگر به موضوع ناکارآمدی تیم مراقبت از توله‌های یوز و کم‌کاری آن‌ها قوت بخشید و موجی از انتقادات را متوجه سازمان محیط زیست و تیم دامپزشکی حفاظت از توله‌های یوز کرد.
در رابطه با این موضوع, علیرضا شهرداری, کارشناس و امدادگر حیات وحش که به شکل داوطلبانه چند روزی اصول نگهداری و مراقبت از توله‌های یوزپلنگ را به تیم مراقبت یوزها آموزش می‌داد، گفت: پس از تلف شدن اولین توله من به تیم حفاظت یوزها اضافه شدم و در آن زمان دکتر اکرامی، دامپزشک یوزپلنگ‌ها پس از کالبدشکافی علت تلف شدن توله اول را آسپیره شدن شیر در ریه آن و نارسایی ریه اعلام کرد.
وی در رابطه نحوه شیر دادن به یوزپلنگ‌ها گفت: در ابتدای زمان حضورم نوع شیر و سرشیشه‌ای که یوزها از آن شیر می‌خوردند را عوض کردم و بارها و بارها نحوه صحیح شیر دادن و زاویه درست شیردهی به توله‌ها را به کارشناسان نشان دادم. توله‌ها در اتاق 9 متری نگهداری می‌شدند که محل زندگی محیط‌بان بود و به هیچ وجه شرایط استاندارد را نداشت. تنها کاری که انجام شد این بود که به افراد گفتیم در این اتاق رفت و آمد نکنند. شرایط نگهداری یوزها به هیچ وجه استاندارد نبود و افراد متخصص واقعی نیز در آنجا حضور نداشتند.
این کارشناس حیات وحش ادامه داد: در مدت زمان 6 روزی که من در تیم مراقبت از یوزها بودم هر امکاناتی که لازم بود برای آن‌ها فراهم کردند و در آن مدت شرایط یوزها خوب بود؛ توله‌ها به خوبی شیر می‌خوردند, وزن گرفتند, چشم باز کردند, اشتها و تنفس خوبی داشتند و روش دفع آن‌ها و دمای نگهداری نیز خوب بود. البته گاهی با مشکل در دفع مواجه می‌شدند که در آن شرایط ما صبر می‌کردیم تا دفع انجام شود و سپس به آن‌ها شیر می‌دادیم.
شهرداری خاطرنشان کرد کرد: یکی از دلایل اصلی تلف شدن توله‌ها پنهان‌کاری و عدم اطلاع‌رسانی در رابطه با مشکلات یوزها و عدم درخواست از متخصصان واقعی برای کمک به این پروژه بوده است.

  • نویسنده :
  • منبع :