19 دی: یک شبکه تلویزیونی اسراییل گزارش داد، در رزمایش اواخر این ماه اسراییل برای تمرین حمله هوایی به اهداف هسته ای ایران، هواپیماهای سوخت رسان آمریکایی مشارکت خواهند کرد.
به گزارش "تایمز اسراییل"، کانال 13 اسراییل در گزارشی مدعی شد که ایالات متحده در رزمایش بزرگ اسراییل برای شبیه سازی حمله به تاسیسات هسته ای ایران به عنوان بخشی از رزمایش گسترده تر "ارابه های آتش" در اواخر این ماه میلادی، مشارکت خواهد کرد.
بر اساس این گزارش بدون منبع، در این رزمایش نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان یک نیروی مکمل عمل خواهد کرد و هواپیماهای سوخت‌رسان نیروی هوایی آمریکا به جت‌های جنگنده اسراییلی به هنگام شبیه‌سازی ورود به خاک ایران، سوخت رسانی خواهند کرد.
بر اساس این گزارش، همکاری هوایی بی‌سابقه اسراییل و آمریکا در رزمایش شبیه‌سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران به عنوان پیامی بالقوه برای ایران در بحبوحه مذاکرات طولانی مدت در وین بر سر بازگشت آمریکا به برجام تلقی می‌شود، احتمالی که اسراییل بارها مخالفت خود را با آن ابراز کرده و هشدار داده که این امر به "خاورمیانه خشن تر و بی ثبات تر" منجر خواهد شد.
بر اساس گزارش شبکه 13 تلویزیون اسراییل، در این رزمایش دهها فروند جنگنده اسراییلی در حمله شبیه سازی شده به تاسیسات هسته ای ایران شرکت خواهند کرد. زمانی که اسراییل حدود 10 سال پیش تمرین بزرگی را برای چنین حمله ای انجام داد، ایالات متحده در آن شرکت نکرد.
ارتش اسراییل در طول سال گذشته اقداماتی را برای آماده سازی به منظور ایجاد یک تهدید نظامی معتبر علیه تاسیسات هسته ای تهران انجام داده است. ایالات متحده نیز به نوبه خود نسبت به رویارویی احتمالی نظامی اسراییل با ایران ابراز بی میلی کرده است، اما با این وجود گفته است که در صورت شکست مذاکرات وین، گزینه های دیگری را بررسی خواهد کرد.
"اور هلر" گزارشگر نظامی کانال 13 اسراییل در گزارش دیروز خود، خاطرنشان کرد که با مشارکت آمریکا در این رزمایش، دو کشور این پیام را به ایران ارسال می‌کنند که آمریکا می‌تواند از حمله اسراییل پشتیبانی کند، حتی اگر جنگنده‌هایش فعالانه شرکت نکنند.
"بنی گانتز" وزیر دفاع اسرییل قرار است روز پنج شنبه با همتای آمریکایی خود، "لوید آستین" در مقر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در واشنگتن دیدار کند. در همین حال، "مایکل کوریلا" رییس فرماندهی مرکزی ایالات متحده(سنتکام) که بر همکاری نظامی آمریکا و اسراییل نظارت دارد، روز سه شنبه برای اولین دیدار رسمی خود وارد اسراییل شد.
در اوایل سال گذشته میلادی "آویو کوخاوی" رییس ستاد ارتش اسراییل اعلام کرد که به ارتش دستور داده است تا برنامه‌های حمله جدیدی را علیه ایران طراحی کنند. در ماه سپتامبرسال گذشته نیز کوخاوی گفت که ارتش اسراییل آمادگی‌ها را برای اقدام علیه برنامه هسته‌ای تهران "تسریع زیادی" کرده است. علاوه بر یافتن راه‌هایی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران که در اعماق زمین مدفون شده‌اند و به مهمات و تاکتیک‌های تخصصی نیاز دارند، نیروی هوایی اسراییل برای انجام چنین حمله‌ای باید با پدافند هوایی پیشرفته‌تر ایران نیز مقابله کند که روز به روز تقویت و تجهیز می شود. نیروی هوایی اسراییل همچنین باید برای انتقام‌جویی مورد انتظار ایران و متحدانش در سراسر منطقه علیه اسراییل آماده شود.
همچنین انتظار می‌رود که رزمایش آتی بر آماده‌سازی و واکنش به چنین تلافی‌جویی متمرکز باشد.
گانتز روز سه‌شنبه هشدار داد که بهای مقابله با چالش هسته ای ایران روز به روز بالاتر می رود و هزینه حمله به ایران پارسال کمتر از امسال و امسال کمتر از سال بعد خواهد بود.
گفتنی است شبکه دولتی "کان" اسراییل نیز در بهمن ماه گذشته گزارش داده بود در جریان برگزاری یک رزمایش شبیه سازی حمله به ایران از سوی اسراییل در اواخر دی ماه سال گذشته، یک افسر ارشد نیروی هوایی آمریکا به عنوان ناظر حضور داشته است.
  • نویسنده :
  • منبع :