19 دی: رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه بخش عمده واردات گندم ایران از روسیه و اوکراین بوده است، گفت: سال گذشته ۲۰ درصد گندم وارداتی از اوکراین صورت گرفته است بنابراین جنگ این دو کشور تاثیر بسزایی در اختلال در تامین این محصول در دنیا و متعاقبا ایران دارد.
اخیراً یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده که چون اوکراین یک درصد تولید گندم جهان را در اختیار دارد، بنابراین تصمیم دولت در افزایش قیمت گندم صنف و صنعت به علت مشکلات عرضه در جهان در اثر جنگ اوکراین، توجیه درستی نبوده است.
در همین زمینه «عطاءلله هاشمی» رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: مقایسه تولید گندم اوکراین با تولید کل جهان مقایسه اشتباهی است زیرا برخی کشورهای تولیدکننده گندم، خودشان واردکننده هم هستند و برخی کشورها تولیدکننده گندم هستند اما صادرات انجام نمی‌دهند.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اظهار داشت: تنها برخی کشورها در دنیا هستند که علاوه بر تأمین نیاز خودشان گندم به دنیا صادر می‌کنند که اوکراین و روسیه یکی از مهمترین کشورهای صادرکننده به شمار می‌روند.
وی تصریح کرد: اکنون به واسطه خشکسالی ها در دنیا تولید گندم روند کاهشی دارد بنابراین برخی کشورها هستند که به دلیل این وضعیت آشفته بازار، دلالی و واسطه‌گری بین‌المللی می‌کنند و جنس را گران می‌کنند یا گروکشی انجام می‌دهند؛ بنابراین ایران به دلیل تحریم‌ها در بحث تأمین گندم می‌تواند با چالش روبرو شود.
هاشمی، قاچاق را یکی از مشکلات در بخش گندم تولیدی کشور دانست و گفت: واقعی کردن قیمت گندم به منظور جلوگیری از ورشکستگی کشاورزان، ایجاد انگیزه در کشاورزان برای خودکفایی کشور در تولید این محصول، بی‌نیازی کشور به واردات و تأمین امنیت غذایی مردم است و تأثیر چندانی روی قاچاق ندارد اما می‌تواند این مهم را کنترل کند.
وی اضافه کرد: درواقع گندم قاچاق نمی‌شود بلکه فراورده‌های تولیدشده از گندم یارانه‌ای تاکنون به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد که با اصلاح قیمت‌ها این موضوع کمتر اتفاق می‌افتد.
خرید تضمینی گندم به مرز ۲ میلیون تن رسید
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران افزود: طبق آمارها از ابتدای فصل خرید تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خرید را نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: منتهی مشکلی که هست بحث تأمین اعتبارات است که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه بدهی گندمکاران را به موقع پرداخت کنند تا خرید دچار وقفه نشود.
به گزارش ایرنا، به تازگی عسگری نماینده کرج در مجلس درباره گرانی گندم گفت که افزایش قیمت گندم از قاچاق این محصول جلوگیری نمی‌کند همچنین اوکراین یک درصد تولید گندم جهان را دارد بنابراین تأثیر چندانی در افزایش قیمت و واردات ندارد.
بر اساس آمارهای موجود اوکراین با صادرات ۱۰ میلیون تن گندم، ۱۰ درصد صادرات گندم جهان را بر عهده دارد و پنجمین صادرکننده بزرگ گندم جهان است.
سازمان بین‌المللی فائو از نصف شدن تولید گندم اوکراین در سال جاری خبر داده است.

  • نویسنده :
  • منبع :