19 دی: نماینده چین در نشست روز پنجشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داد که تصویب قطعنامه ضد ایرانی، نه تنها برجام بلکه نظام منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را از بین می‌برد.

«هوایشنگ دای» جانشین سفیر چین در سازمان‌های بین المللی تصریح کرد که در شرایط کنونی حفظ و اجرای برجام بهترین راه برای حل پرونده اتمی ایران است.

وی خروج آمریکا از برجام را «قلدری یک‌جانبه» توصیف کرد که باعث بروز تنش‌ها شده و از این کشور خواست تا به اجرای تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بازگردد.

نماینده چین با اشاره به اینکه ایران در واکنش به سیاست فشار حداکثری واشنگتن، تعهداتش را در برجام به تدریج کاهش داد، یادآور شد، تهران همواره تصریح کرده که درصورت لغو تحریم‌ها و بهره‌مندی از مزایای برجام به این توافق بازخواهد گشت.

وی ضرورت حل و فصل سریع اختلافات آژانس و ایران را مورد تاکید قرار داد و افزود: چین از وضعیت به‌وجود آمده متاسف است و نگرانی‌های مشروع ایران را درک می‌کند. ایران همواره از خود خویشتن داری نشان داده و به تعهداتش در چارچوب ان‌پی‌تی و توافقنامه‌های پادمانی پایبند بوده است.

هوایشنگ دای تصریح کرد کشورش با همکاری سایر طرف‌های برجام به تلاش‌ برای حفظ این توافق ادامه داده و فعالانه مسیر حل و فصل سیاسی پرونده هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان برجام هستند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به شورای حکام آژانس آماده کرده‌ و در آن خواهان «همکاری کامل» ایران با آژانس شده‌اند.

ایران به شدت از این اقدام اروپایی‌ها انتقاد و تصریح کرده، درخواست آژانس براساس ادعاهای رژیم صهیونیستی و فشارهای آمریکا مطرح شده است که با وجود خروج از برجام، به دنبال آن است که تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی بعد از سر آمدن مهلت آن در توافق هسته‌ای را تمدید کند.

ساعاتی پیش نماینده فرانسه از تحویل سند قطعنامه ضد ایرانی به دبیرخانه شورا خبر داد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا