19 دی: رئیس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۷ هزار و ۸۳ تبعه افغان در مرز دوغارون آموزش‌های پیشگیری از خطرات مین را فرا گرفته‌اند.
هادی رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این تعداد که ۴۳ هزار و ۲۲۵ نفر مرد، ۲۱۸۳ نفر زن و ۱۶۷۵ نفر کودک را شامل می‌شود، مهمترین آموزش‌های لازم درباره خطرات مربوط به مین شامل تشخیص انواع مین و گلوله‌های منفجر نشده، نحوه برخورد با مصدومان و آشنایی با رنگ‌ها، تابلوها و محل‌های مین‌گذاری را فرا گرفته‌اند.
وی افزود: با توجه به اهمیت آموزش‌های مربوط به برخورد با مین در مناطق جنگی این آموزش‌ها به صورت سالانه و در فواصل مختلف برای اتباع افغانستانی که قصد ورود به کشورشان را دارند، انجام می‌شود. سال گذشته ۴۲۸ هزار و ۸۸۶ نفر شامل ۴۰۹ هزار و ۱۰ مرد، ۱۰ هزار و ۲۹ زن و ۹۶۶۷ کودک در کلاس‌های آگاهی از خطرات مین مرز دوغارون شرکت کردند.
رمضانی بیان کرد: سرعت خنثی‌سازی مین در افغانستان نشان‌دهنده این است که این روند ده‌ها سال طول خواهد کشید و برای مواجه شدن با خطرات احتمالی مین و مناطق آلوده به آن لازم است که مردم این کشور توانمندی کافی را کسب کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خراسان رضوی مهمترین استان برای حضور مهاجران و مرز دوغارون مهمترین محل تردد این اتباع است، ارائه این آموزش‌ها از سال ۱۳۸۲ در این استان آغاز شده و در این بازه ۱۶ ساله بیش از سه میلیون و ۸۰۰ نفر در مرز دوغارون آموزش آگاهی از خطرات مین را فرا گرفته‌اند.
رئیس جمعیت هلال احمر تایباد تصریح کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا طی ۶ مرحله از سوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بسته‌های بهداشتی شامل ۴۰۲ هزار و ۲۶۰ ماسک و ۷۷۰ هزار ژل ضدعفونی‌ کننده به مرکز جهت توزیع بین اتباع افغان در مرز دوغارون ارسال شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :