19 دی: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پی فاجعه تگزاس که منجر به کشته شدن ۱۹ دانش آموز دبستانی، یک معلم و عامل تیراندازی شد، از کنگره کشورش خواست قانون ایمنی اسلحه را تصویب کند.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی افزود: ما می دانیم قوانین اسلحه نمی توانند از وقوع هرگونه فاجعه جلوگیری کنند، اما می دانیم آنها کار می کنند و تاثیر مثبتی دارند.
وی تصریح کرد: زمانی که قانون ممنوعیت سلاح های تهاجمی را تصویب کردیم، موارد تیراندازی های دسته جمعی کاهش یافتند. زمانی که این قانون منقضی شد، تیراندازی های دسته جمعی افزایش یافتند.
بایدن گفت: اینکه یک نوجوان ۱۸ ساله می تواند وارد یک فروشگاه شده و سلاح های تهاجمی خریداری کند اشتباه است. شما جز کشتن به اینگونه سلاح ها نیاز ندارید.
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: تولید کنندگان سلاح دو دهه است که به صورت فشرده درحال فروش سلاح های تهاجمی در بازار بوده اند و بیشترین سود را از فروش آنها برده اند. این بسیار بد است. به خاطر خدا بیایید این شجاعت را داشته باشیم و در مقابل این صنعت ایستادگی کنیم.
بایدن در سخنرانی شب گذشته خود نیز خطاب به مردم آمریکا اظهارات مشابهی را بیان کرد و  خطاب به مردم آمریکا با بیان این پرسش که  چرا تیراندازی های دسته جمعی به صورت مکرر در آمریکا رخ می دهند؟ اذعان کرد که تیراندازی های دسته جمعی با سرعتی که در آمریکا رخ می دهد، در مناطق دیگر جهان وجود ندارد.
بایدن گفت: در کشورهای دیگر آنها با مشکلات روانی مواجه هستند یا اختلافات داخلی دارند و افرادی در این کشورها کشته می شوند اما این نوع تیراندازی های دسته جمعی با سرعتی که در آمریکا اتفاق می افتد، در مناطق دیگر جهان نیست.
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: چرا حاضریم با این قتل عام زندگی کنیم؟ چرا اجازه می دهیم این اتفاق بیفتد؟ شجاعت ما برای مقابله و ایستادگی در مقابل لابی‌گران و دلالان کجا رفته است؟
بایدن گفت: زمان آن فرا رسیده است که این درد را برای والدین و شهروندان آمریکا به عمل تبدیل کنیم. باید برای همه مقامات منتخب در این کشور روشن کنیم که زمان اقدام فرا رسیده است.
به دنبال تیراندازی در روز سه شنبه به وقت محلی در یک مدرسه ابتدایی در شهر اوالد ایالت تگزاس ۱۹ دانش آموز و یک معلم کشته شده‌اند.
اریک استرادا از اداره امنیت اجتماعی تگزاس اعلام کرد: در این حادثه فرد تیرانداز نیز کشته شده‌ است.
با گذشت یکسال از ریاست جمهوری بایدن و مخمصه‌های متعدد داخلی و بین‌المللی که گریبانگیر دولت او است، خشونت‌های مسلحانه و مرگبار بعنوان یکی از معضلات داخلی در آمریکا رو به افزایش بوده و از کنترل دولت و پلیس آمریکا خارج شده است. 
کارشناسان مسائل داخلی آمریکا معتقدند آنچه از منظر امنیتی، آمریکا را تهدید می‌کند، تروریست بین‌الملل و یا تهدیدهای خارجی نیست بلکه رفتارهای خشونت آمیز سفید پوستان از جمله پلیس سفید پوست آمریکا است که تهدید بالقوه علیه شهروندان این کشور به شمار می‌رود. 
بر اساس گزارش گروه بایگانی خشونت مسلحانه، مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. 
این گروه غیردولتی گزارش داد که در سال ۲۰۲۱، ۲۰ هزار و ۷۲۶ مورد مرگ ناشی از سلاح گرم بدون احتساب خودکشی با اسلحه، در آمریکا ثبت شده است. 
این گروه گزارش داد که موارد خشونت مسلحانه در آمریکا در سال ۲۰۲۱ شامل ۶۹۳ مورد تیراندازی دسته جمعی است که ۷۰۲ کشته و بیش از ۲۸۰۰ زخمی بر جای گذاشته است. 
به گزارش سی ان ان، برای هر ۱۰۰ آمریکایی حدود ۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست. 
شمار دقیق سلاح‌هایی که در اختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد به خاطر عواملی مانند، فروش غیرقانونی و سلاح‌های ثبت نشده مشخص نیست اما بنا بر داده‌های «اسمال آرمز سُروی» برآورد می‌شود که آمریکایی‌ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح‌ها را در اختیار دارند. 

  • نویسنده :
  • منبع :