19 دی: دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان و چگونگی توزیع کالابرگ ها با دستور معاون رئیس جمهور در شورای سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت در دست بررسی است .
محمداسماعیل مطلق در آیین افتتاح سه مرکز تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: معاون اول رئیس جمهور درباره وضعیت کالا و کالابرگ دستور دادند که بررسی لازم درباره کالابرگها صورت گیرد و میزان توزیع پروتئین، لبنیات، کربوهیدرات، وضعیت سالمندان، زنان باردار و کودکان زیرپنج سال بررسی شود تا ریزمغذی ها و ترکیبات مورد نیاز بدن فراهم شود که اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است.
وی با بیان اینکه کمیته های فنی در این خصوص تشکیل شده است، تصریح کرد: کمیته سازگاری، آسیب پذیری، آموزش، پژوهش، گردوغبار، ریزمغذی ها زیرنظر این شورا برگزار شده است.
مطلق درباره تغییر اقلیم نیز افزود: تصور می شد بیماری های واگیر کم شده که کرونا، ابله میمونی خلاف این را نشان داد.
مطلق ادامه داد: تغییر اقلیم بر بیماری های تنفسی، روانی و استرس تاثیر دارد و بیماری های نوپدید و نوظهور و بیماری های قلبی، تنفسی و پوستی ایجاد می کند که همه باید کمک کنیم تا مراکز تحقیقاتی به وظیفه خود به خوبی عمل کنند.
 وی افزود: ۹ وزیر و هشت سازمان عضو این شورا هستند که درجهت ارتقای سلامت جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی فرد تلاش می کنند.
دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ۷۵ درصد ارتقای سلامت و امید به زندگی کیفی مربوط به دستگاه ها و وزارتخانه های دیگر و ۲۵ درصد مربوط به وزارت بهداشت است که ما به دیگر دستگاه ها نیز کمک می کنیم تا ارتقای کیفی محقق شود.
وی تصریح کرد: دبیرخانه این شورا کارگروه های مختلفی دارد و موضوع های مختلفی از جمله  تغییر اقلیم، امنیت و سلامت غذا از تولید تا سفره را با هماهنگی سایر دستگاه ها به عهده دارد.
مطلق به اقدامات این شورا درباره کرونا اشاره کرد و گفت: اگر درباره مشاهده یک پشه در چند شهر کشور به موقع ورود نشود ممکن است مانند مالاریا کل کشور را فرا بگیرد که این موضوع در این شورا بررسی می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :