19 دی: وزیر نفت گفت: در حوزه کشاورزی قرارداد واردات ۵ میلیون تن گندم یا غلات در سفر هیئت‌های روسی به ایران، نهایی شد.
جواد اوجی در یک گفت و گوی تلویزیونی در مورد جزئیات سفر هیأت بلندپایه روسی به ایران، اظهار کرد: در حال حاضر سقف روابط تجاری ما با روسیه ۴ تا ۴.۵ میلیارد دلار است اما برنامه ریزی کرده ایم که این رقم را سالانه به ۴۰ میلیارد دلار برسانیم. با توجه به توافقاتی که صورت گرفته به نظر می‌رسد ظرف یک و نیم سال آینده به این رقم خواهیم رسید.
وزیر نفت افزود: کارگروه عالی اقتصادی به سرپرستی معاون اول تشکیل شد که به صورت هفتگی گزارش عملکردها را به این کمیسیون مشترک ارائه می‌دهیم.
وی با بیان اینکه جلسات متعددی بعد از سفر رئیس جمهور به روسیه (در سال گذشته) برگزار شد و سفرهایی هم به روسیه داشتیم، گفت: الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه همراه با یک هیأت بلندپایه متشکل از مسئولان مختلف روسی با اختیارات تام به تهران سفر کرد که در این سفر مذاکرات دوجانبه ای که در همه حوزه‌ها انجام و جلسات فشرده‌ای طی دیروز و امروز برگزار شد.
استفاده از ارزهای ملی در پیمان‌های پولی دوجانبه
اوجی گفت: مسائل مالی و بانکی از محورهای مهم این جلسات بود و تصمیماتی حول محور استفاده از ارزهای ملی در پیمان‌های پولی دوجانبه و اتصال کارت شتاب ایران به سوئیچ کارت روسیه اخذ و کاگروهی در این زمینه تشکیل شد.
وی افزود: در مورد استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری که روسیه به ایران اختصاص داده، صحبت شد تاکنون که ۵۰ درصد از این خط اعتباری استفاده شده است.
توسعه میادین مشترک نفتی و گازی
وزیر نفت با اشاره به بخش انرژی، ادامه داد: در مورد توسعه میادین مشترک نفتی و گازی، سرمایه گذاری‌های مشترک و فعالیت در حوزه محصولات پتروشیمی، صدور کاتالیست، سوآپ گاز، فرآورده‌های نفتی و نفت خام در قالب کارگروه مشترک توافقات خوبی انجام شد.
اوجی اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل هم در مورد کریدور بین المللی شمال- جنوب، خط راه آهن رشت- آستارا و گرمسار- اینچه برون تصمیمات خوبی اخذ شد. در حوزه ریلی، کشتیرانی و دریانوردی کارگروه مشترک در وزارت راه و شهرسازی با طرف روسی شکل گرفته که توافقات خوبی انجام شد.
وی در مورد کریدور شمال به جنوب، گفت: در این خصوص کارگروه مشترکی شکل گرفت که هم در مورد پروژه راه آهن رشت- آستارا و هم خط راه آهن گرمسار اینچه برون توافقاتی شد که امیدواریم در نیمه دوم سال جاری عملیاتی شود.
روسیه ۵ میلیون تن غلات به ایران می‌دهد
وی گفت: روسیه در حوزه کشاورزی ۵ میلیون تن غلات به ایران اختصاص می‌دهد که تنظیم قرارداد در این سفر نهایی شد.
اوجی اظهار کرد: در بخش صنعت هم کمک به توسعه همکاری‌های صنعتی دو کشور و بحث افزایش صادرات متقابل صنعت اعم از مواد خام مورد نیاز دو کشور و ساخت راه آهن، ماشین سازی، کشتی سازی و ادوات و تجهیزات کشاورزی توافقاتی صورت گرفت.
لغو روادید تجار و گردشگری
وزیر نفت افزود: در مورد لغو روادید تجار و گردشگری هم توافقاتی شد که امیدواریم به زودی عملیاتی شود.
وی گفت: در پایان یک بیانیه مشترک هم امضا شد که امیدواریم مردم به زودی ثمرات این توافقات را ببینند.
اوجی یادآور شد: ایران و روسیه تحت تحریم‌های ظالمانه هستند که با پتانسیل‌هایی که داریم می‌توانیم این تحریم‌ها خنثی کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :