سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۳۶ مورخه دهم خردادماه ۱۴۰۱ با عنوان «جنگ گندم را جدی بگیریم» بدین شرح است:

همه‌گیری کووید-۱۹، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و جنگ در اوکراین حالا جهان را پیش از پیش با بحران امنیت غذایی مواجه کرده است. روسیه و اوکراین تقریباً یک سوم صادرات گندم جهان را در اختیار دارند. با شروع جنگ میان این دو کشور صادرات تولیدکنندگان بزرگ گندم دنیا همچون روسیه، قزاقستان و هند متوقف شد این موضوع باعث شد تا قیمت جهانی گندم به بالاترین رقم خود برسد.
از آنجایی خاورمیانه بزرگ‌ترین واردکننده غذا در جهان است، جنگ اوکراین چالش ناامنی غذایی در این منطقه را بیش از پیش تشدید می‌کند. با توجه به شرایط موجود سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا امنیت غذایی ایران نیز در معرض خطر قرار دارد و چه تدابیری برای این موضوع اندیشیده شده است.
ایران کشوری نیمه خشک است و به طبع شرایط آب و هوایی خودش، همه‌ساله رقمی بین حداقل ۱۵ و حداکثر در برخی سال‌ها ۲۸ میلیون تن غلات وارد کشور کرده است امسال هم من به شخصه پیش بینی می‌کنم ما نیاز داریم تا حدود ۲۵ میلیون تن غله وارد کشور کنیم. در شرایطی که بازار‌های جهانی کمی متلاطم است و عموماً قیمت‌ها سیر صعودی دارد، تأمین کالا نسبت به گذشته با مشکلات فراوان‌تری مواجه است؛ بنابراین عقل حکم می‌کند که ما در نیمه‌ اول سال ۱۴۰۱ مایحتاج کشور را تأمین کنیم و ذخایر کشور را به سطح قابل قبولی گسترش دهیم.»
در همین حال، به تازگی خبری درباره توافق تجاری ایران و روسیه منتشر شده است. براساس این خبر ایران ۵ میلیون تن غله از روسیه وارد می‌کند. همچنین هیئت تجاری روسی پیشنهاد کرده است تا ایران حدود ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در روسیه در اختیار بگیرد و به «کشاورزی فراسرزمینی» بپردازد، پیشنهادی که با استقبال ایران روبرو شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :