19 دی: مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: نقض جدی حقوق بین‌الملل بدون مجازات ادامه دارد و شورای امنیت در مواردی در انجام مسئولیت‌های خود در این زمینه کوتاهی کرده است.
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در مورد پاسخگویی و اجرای عدالت در قبال نقض جدی قواعد حقوق بین الملل با اشاره به تداوم جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین گفت: سکوت شورای امنیت در قبال جنایات مستمر، مستند و غیرقابل انکار رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین که جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تلقی شود، نمونه بارز این بی مسئولیتی و انفعال است.
دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل تاکید کرد: پاسخگویی در قبال نقض جدی قواعد اساسی حقوق بین الملل، به ویژه مواردی که به عنوان هنجارهای آمره پذیرفته و به رسمیت شناخته شده و به عنوان پایه و اساس نظم حقوقی بین المللی عمل می کنند، در حفظ صلح و امنیت بین المللی ضروری است. درعین حال، دولت ها تعهد حقوقی اولیه در پایبندی به حقوق بین الملل و جلوگیری از ارتکاب جنایات و نیز پیگرد قانونی آنها را برعهده دارند.
تخت روانچی گفت: اقدامات قهری یکجانبه (تحریم های یکجانبه) اعمال خلاف بین‌المللی است که توسط برخی کشورها به عنوان روشی جنگی در گرسنگی کشاندن غیرنظامیان به کار می‌رود. این اقدامات غیرقانونی ناقض منشور ملل متحد و قوانین بین المللی است. 
وی تاکید کرد: کشورهایی که اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم ها را به عنوان سیاست دولتی اعمال می کنند، باید در قبال چنین جنایاتی پاسخگو باشند.
سفیر ایران در سازمان ملل به تحریم های آمریکا علیه ایران اشاره و گفت ایران برای چندین دهه هدف شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و مالی ایالات متحده بوده است. این اقدامات غیرقانونی مستقیماً زندگی آسیب پذیرترین جمعیت ایران از جمله کودکان، سالمندان و بیماران را به خطر انداخته است. حتی برخی از بیماران، به‌ویژه کودکان مبتلا به بیماری‌های نادر، در نتیجه محدودیت‌های واردات دارو و تجهیزات پزشکی جان خود را از دست داده‌اند که واقعیتی دلخراش است.
نماینده ایران در سازمان ملل به رای دیوان بین المللی دادگستری علیه آمریکا اشاره و گفت در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۱۸، دیوان به اتفاق آرا با صدور حکمی مبنی بر قرار موقت، ایالات متحده را ملزم به لغو هرگونه تحریم در مورد واردات کالاهای بشردوستانه کرد. متأسفانه، ایالات متحده نه تنها به حکم دادگاه تمکین نکرده، بلکه با اعمال تحریم های بیشتر، به ویژه در طول همه گیری کووید-۱۹، آنرا نقض کرده است.
تخت روانچی به دیدار اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه از ایران نیز اشاره و گفت: گزارشگر در بیانیه خود بعد از بازدید از ایران، بر غیرقانونی بودن این اقدامات وحشیانه تأکید و اظهار داشت: دولت ها بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر موظفند تضمین کنند که هر گونه فعالیت تحت صلاحیت یا کنترل آنها منجر به نقض حقوق بشر نمی شود و در این راستا از کشورهای تحریم کننده به ویژه ایالات متحده می خواهد که اصول و هنجارهای حقوق بین الملل را رعایت و تمامی تحریم ها را به ویژه در حوزه هایی که بر حقوق بشر و زندگی همه مردم در ایران تأثیر می گذارد، لغو کنند.
سفیر ایران در سازمان ملل در این نشست با انتقاد از تلاش برخی کشورها در سطح ملی به بهانه مقابله با بی کیفری و حمایت از پاسخگویی بر اساس اصل صلاحیت جهانی گفت: گزینشی برخورد کردن و اعمال خودسرانه اصل اعمال صلاحیت جهانی توسط برخی کشورهای خاص به بهانه مقابله با بی کیفری، یک نگرانی جدی است که نظم حقوقی بین‌المللی مبتنی بر حقوق بین‌الملل، به‌ویژه، اصول اساسی حقوق بین الملل مانند اصل برابری حاکمیت دولت ها که در منشور ملل متحد ذکر شده است، را تضعیف می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :