19 دی: سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فلسطین اشغالی، هم زمان با افزایش تلاش‌های محور غرب - تل‌آویو برای صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام، تیرخلاص به رویکرد حرفه‌ای، بی طرفانه و مستقل این نهاد بین‌المللی تلقی می‌شود.
رافائل گروسی پس از انتشار گزارش شتابزده و تحریک‌آمیز هفته پیش درباره فعالیت‌های اتمی ایران، راهی تل‌آویو شد تا با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کند. او در این سفر با «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد تا درباره ادعاهای تل‌آویو پیرامون دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای رایزنی کند.
در این جلسه که دیروز (جمعه) منعقد شد، ایران به «فریب جامعه جهانی با استفاده از اطلاعات نادرست و دروغ» متهم و بر همین اساس درباره «ضرورت بسیج جهان برای اقدام علیه ایران با استفاده از همه ابزارها به منظور جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای» تاکید شد.
بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «نفتالی بنت» هشدار داده که تل‌آویو «در صورت عدم موفقیت جامعه جهانی برای جلوگیری از برنامه اتمی در بازه زمانی مربوطه، حق اقدام و دفاع از خود را برای خود محفوظ می‌دارد».
بیانیه صادر شده توضیح بیشتری درباره «بازه زمانی مربوطه» و اقدامات مدنظر رژیم صهیونیستی ارائه نکرده اما در مورد دوم ناگفته پیداست که مقصود، تداوم خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای و ترور دانشمندان ایران است که گروسی در قامت رئیس دیده‌بان سازمان ملل در امور هسته‌ای تاکنون از محکومیت آن دریغ کرده است.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حساب توئیتری خود اینگونه نوشته است که سفر او به تل‌آویو به دعوت رژیم صهیونیستی صورت گرفته و وی دردیدار با «بنت» درباره «اهمیت پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)» که تل‌آویو عضو آن نیست، گفت‌ وگو کرده است.
اما این سفر، در آستانه برگزاری نشست شورای حکام که از روز دوشنبه در پایتخت اتریش آغاز می‌شود، سووالات مهمی را درباره نقش تل‌آویو، در تهیه گزارش نامتوازن و غیرمنصفانه اخیر آژانس درباره فعالیت‌های اتمی ایران و قطعنامه‌ای که سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا پس از رایزنی با مقام‌های صهیونیستی در اجلاس پیش‌رو ارائه خواهند داد، ایجاد می‌کند.
گروسی هفته پیش با انتشار گزارشی یکسویه و تحریک آمیز ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده و به این ترتیب مسائل پادمانی که قرار بود در هماهنگی با توافق اسفند ماه گذشته میان ایران و آژانس حل و فصل شود، باقی مانده است.
در همین پیوند، سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) و ایالات متحده آمریکا در نتیجه رایزنی‌های اخیر با مقام‌های رژیم صهیونیستی قصد دارند تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به آژانس ارائه دهند. این سند ضمن تکرار برخی ادعاهای بی اساس، خواستار همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است.
در فرازهایی از این سند که به رویت برخی رسانه‌های غربی رسیده، آمده است: شورای حکام آژانس از ایران می‌خواهد برای انجام تعهدات قانونی خود به صورت فوری اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس در مورد تعامل بیشتر برای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان‌های باقی مانده را بلافاصله بپذیرد.
ایالات متحده اصل ارائه این پیش‌نویس به شورای حکام را تائید کرده است. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته با اشاره به رایزنی اخیر مقام‌های کاخ‌سفید و رژیم صهیونیستی در مورد آنچه برنامه تهدیدآمیز هسته‌ای ایران خواند تائید کرد که پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی از سوی واشنگتن و سه کشور اروپایی روی میز شورای حکام گذاشته خواهد شد.
وی در اظهار نظر مشابهی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ایران را به فریب‌کاری متهم کرد و افزود که تهران از سال ۲۰۱۸ تاکنون به شیوه ای نگران کننده برنامه هسته‌ای خود را پیش برده و «زمان گریز هسته‌ای» این کشور کوتاه شده است. ادعایی که نه مبنای علمی دارد و نه مقام‌های سیاسی غربی درباره زمان ادعایی گریز هسته‌ای اتفاق نظر دارند.
مروری بر سابقه ادعای آژانس
چهار سال پیش بود که نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی پس از خروج یکجانبه رئیس جمهوری سابق آمریکا از برجام، شوی تبلیغاتی به راه انداخت و با طرح ادعای دسترسی به اسناد محرمانه، ایران را به اقدامات پنهانی هسته‌ای متهم کرد.
برهمین اساس مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به زرادخانه‌های مجهز به تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی وقعی نمی‌نهد، به ادعاهای ضد ایرانی تل‌آویو ظاهری موجه داده تا موضوع در قالب اختلافات پادمانی توسط رسانه‌های غربی پرورش یابد.
ایران ضمن رد این ادعاهای ساختگی و تاکید بر اینکه تعهد کشورهای عضو آژانس در حوزه پادمان نامحدود نیست، در چندین نوبت با مدیرکل آژانس توافق کرد تا به نگرانی‌های ادعایی این سازمان پرداخته و حل و فصل شود.
در دو ماه گذشته ایران برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات ساختگی رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند تلاش کرد تا از طریق تعامل مستدل و فنی در نشست‌های تفصیلی جداگانه با مسئولین ذیربط آژانس توضیحات و مستندات لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه در اختیار آژانس قرار دهد.
اما مدیرکل آژانس با کنار گذاشتن استدلالات مبسوط، مستدل و فنی مطرح شده از سوی ایران و نامعتبر خواندن غیر منصفانه آنها، همچنان بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس تکیه کرده و بر این اساس جمع بندی یکطرفه خود را ارائه داد.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این باره می‌گوید: متأسفانه آنچه در این گزارش دیده می‌شود همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌ وگوهای ایران و آژانس به صورت شتاب زده اعلام کرد. این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست سوم ایران و آژانس جمع بندی شده بود و به نظر می‌رسد شتاب زدگی در این جمع بندی وجود دارد.
وی با بیان اینکه «گزارش آژانس منصفانه و متوازن نیست» افزود: بیم این می‌رود فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگرها باعث شده مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد که گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازتاب دهنده واقعیت گفت‌ وگوهای ایران و آژانس نیست.
اسرائیل درصدد امنیتی‌سازی مجدد پرونده ایران
واقعیت این است که رژیم صهیونیستی به‌عنوان مجرم اصلی فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در جهان، در تلاش است تا با امنیتی‌سازی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، پای شورای امنیت را به این پرونده باز کند.
برنامه اتمی ایران از ابتدا هم با ابزارسازی بی دلیل آمریکا تحت تاثیر رژیم صهیونیستی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همدستی تروئیکا به یک بحران غیرضروری تبدیل شد.
جمهوری اسلامی ایران در برابر دخالت ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل مقاومت کرد و تسلیم فشار آمریکا - تروئیکا برای توقف غنی سازی صفر نشد؛ اما برای کاهش تنش‌ها موافقت کرد که نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود را با شرکت در مذاکرات سازنده (که منجر به توافق برجام سال ۱۳۹۴ شد)، کاهش دهد.
اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.
در واقع خروج ایالات متحده فراتر از نقض اصل توافق، اقدام یکجانبه بی دلیل با هدف نابودی کامل سندی بود که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده است.
ایران بعد از ابراز تمایل دولت جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای بار دیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف حفظ توافق هسته‌ای نشان داد؛ اما فشار صهیونیست‌ها و تعلل واشنگتن در تصمیم‌گیری، مانع از پیشرفت و جمع‌بندی مذاکرات شده است.  
کمیته بانفوذ لابی صهیونیستی «ایپک» در آمریکا مدعی شده است: ایران به دروغگویی مانع تراشی بازرسان هسته‌ای آژانس ادامه می‌دهد. بدون شفافیت کامل، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران بیهوده است.
این نهاد صهیونیستی دیروز در حساب توئیتری خود نوشت: ایالات متحده و متحدان ما باید ایران را با توبیخ رسمی در شورای حکام آژانس و ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل متحد، پاسخگو بدانند.
ایران با اشاره به زرادخانه‌های مجهز به تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی، بارها نسبت به رویکرد دوگانه آژانس اعتراض و تاکید کرده است که سکوت و غفلت در برابر برنامه هسته‌ای اسراییل این پیام منفی را به اعضای «ان پی تی» می‌فرستد مبنی براینکه «عضویت در این معاهده مساوی است با پذیرش قوی‌ترین راستی آزمایی و نظارت، در حالی که بیرون ماندن از آن به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش است»
این درحالیست که گروسی به جای پرداختن به تخلفات رژیم صهیونیستی، ادعاهای ساختگی تل‌آویو علیه ایران را در دستور کار آژانس و شورای حکام قرار داده است.
هشدار درباره عواقب تصویب قطعنامه در شورای حکام
دو کشور چین و روسیه مخالفت شدید خود را با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند.
ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرده است: پکن با اقدامات کشورهای نامبرده برای فشار بر ایران از طریق تصویب یک قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالف است.
سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز تصویب قطعنامه ضد ایرانی را مانع احیای برجام و حفظ روابط حرفه‌ای تهران و آژانس دانست.
میخائیل اولیانوف چهارشنبه گذشته در توئیتی نوشت: شایعاتی وجود دارد که قرار است یک پیش نویس قطعنامه در مورد ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شود. دو پرسش در این زمینه وجود دارد: آیا چنین قطعنامه‌ای به حفظ روابط حرفه‌ای میان تهران و آژانس کمک می‌کند و دوم اینکه آیا این قطعنامه به احیای برجام کمک خواهد کرد؟ من در این مورد شک دارم.
این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران اقدام اخیر واشنگتن و سه کشور اروپایی را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات وین خواهد شد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگو با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :