19 دی: رسانه آمریکایی بلومبرگ نوشت: یک شرکت عمده و مستقل معامله گر نفت خام اعلام کرده است که احتمالا واشنگتن برای عرضه بیشتر نفت خام به بازارهای جهانی و پائین آوردن بهای سوخت در آمریکا از افزایش عرضه نفت ایران چشم پوشی کرده و اجازه می‌دهد ایران به رغم ادامه تحریم‌ها نفت بیشتری صادر کند.
به گزارش تارنمای بلومبرگ؛ ویتول بزرگ ترین شرکت مستقل خرید و فروش نفت در هلند افزوده است که معامله گران بازار نفت به صورت فراینده‌ای درباره دستیابی مذاکرات وین به توافقی برای از سرگیری اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، ابراز بدبینی می‌کنند.
معلق ماندن مذاکرات تهران با دیگر اعضای برجام شامل روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس از ماه مارس، احتمال دستیابی به توافقی تازه و کاهش تحریم‌ها برای صادرات انرژی ایران را کاهش داده است.
این تارنمای اقتصادی می‌افزاید: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با توجه به در پیش بودن انتخابات میان دوره‌ای کنگره در نوامبر، شاید منافع کاهش بهای سوخت را که به میزان بی‌سابقه ای در این کشور بالا رفته است، بیشتر از اجرای سفت و سخت تحریم‌ها ارزیابی کند که شامل توقیف و مصادره کشتی‌های نفتکش حامل نفت ایران است.  
وزیر دارایی فرانسه نیز گفته است که پاریس با امارات متحده عربی برای جایگزینی نفت روسیه مذاکره می‌کند.
مایک مولر رئیس بخش آسیای گروه ویتول عصر یکشنبه گفت: در صورتی که انتخابات میان دوره‌ای در سایه نیاز به کاهش بیشتر بهای سوخت در ایالات متحده قرار داشته باشد، باید انتظار داشته باشید که کاخ سفید به گونه‌ای بیشتر از گذشته عرضه نفت تحریم شده ایران را نادیده بگیرد، هر چند تاکنون نیز مداخله‌های واشنگتن برای جلوگیری از عرضه نفت ایران، پراکنده و گاه به گاه بوده است.
به گفته مولر، بعید است مصادره ماه گذشته نفت از کشتی دارای پرچم ایران در سواحل یونان توسط آمریکا و در پی آن توقیف ۲ تانکر یونانی در خلیج فارس، نشانه آغاز اقدام‌های گسترده تر واشنگتن برای توقیف نفتکش‌های ایران باشد.
مولر تصمیم روز پنجشنبه اوپک پلاس شامل ۲۳ کشور تولید کننده نفت را برای افزایش بیشتر عرضه، دارای تاثیر اندکی بر بازار انرژی دانست. بسیاری از اعضا برای عرضه بیشتر با دشواری روبرو هستند و احتمال افت صادرات مسکو در پی اعمال تحریم‌ها وجود دارد.  
به گفته رئیس بخش آسیای گروه ویتول، گونه‌ای ناهمگونی میان کشورهای دارا و ندار پدید می‌آید. با اینکه برخی کشورهای آسیایی مانند مالزی و سنگاپور از سرگیری تقاضا را با کاهش محدودیت‌های همه گیری تجربه می‌کنند، دیگر کشورها مانند پاکستان و سریلانکا به علت دشواری در پرداخت بهای سوخت وارداتی، تقاضای خود را کاهش می‌دهند.  
بهای نفت خام در سال جاری با افزایش بیش از ۵۰ درصدی به نزدیک ۱۲۰ دلار برای هر بشکه رسیده که بیشتر پیامد آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) است.  
با وجود مخالفت بسیاری از جمهوری خواهان و برخی دمکرات‌ها با هرگونه لغو تحریم‌های ایران، بایدن زیر فشار زیادی برای کاهش دادن بهای بنزین در ایالات متحده قرار دارد که با افزایش ناگهانی به میانگین بیش از چهار دلار و ۸۰ سنت برای هر گالن رسیده است.
بر اساس ارزیابی ویتول که در سال ۲۰۲۱ روزانه هفت میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام و فرآورده های پالایشی معامله کرده است، توافق نظر اندکی درباره سمت و سوی دراز مدت بهای نفت خام وجود دارد.
با وجود عرضه نزدیک به تقاضا در بازار، رهاسازی ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا به ایجاد توازن کمک می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :