19 دی: یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: مسئله تعارض منافع یک ایراد ساختاری است که در حوزه‌های مختلف منجر به اتخاذ تصمیمات بحران آفرین می‌شود و باید خلاء قانونی دراین حوزه از سوی مجلس مرتفع شود.
ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ریزش ساختمان متروپل در آبادان بیان کرد: در قانون مدیریت بحران به طور مفصل به سازوکارهای مواجهه با ساختمان های ناایمن و بحران آفرین و راهکارهای ایمن سازی آنان پرداخته شده است اما ما امروز با یک خلاء قانونی بزرگ مواجه هستیم چراکه برای مقابله با تعارض منافع، قانونی نداریم. نه تنها در بحث ساختمان سازی بلکه در حوزه درمانی و اداری نیز با تعارض منافع مواجهیم که مشکلات عدیده ای را برای کشور رقم زده است.
وی در ادامه اظهار کرد: ما مشاهده می کنیم که یک فرد مسئول در وزارت علوم خودش مدرسه غیر انتفاعی دارد و سپس در این حوزه سیاست گذاری نیز انجام می دهد یا شهرداری در پروژه عمرانی ساخت و ساز مشارکت می کند بعد نقش ناظر هم دارد. همه این اقدامات پدیده ای به نام تعارض منافع را به وجود آورده است. مجلس انقلابی باید یک قانون مترقی برای مقابله با تعارض منافع به تصویب برساند.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس تصریح کرد: در ریزش ساختمان متروپل نیز اگر شهرداری در این پروژه مشارکت نداشت و پای تعارض منافع در میان نبود این گونه کوتاهی صورت نمی گرفت و ما شاهد این حادثه نبودیم.
وی با بیان اینکه باید خلاء قانونی در این زمینه را برطرف کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه یک طرحی در این زمینه داده شده و یک لایحه نیز دولت آماده کرده است، هم طرح و هم لایحه در مجلس در حال بررسی است تا بتوانیم یک کار ساختاری خوب در این زمینه انجام دهیم.
ابوترابی در پایان تاکید کرد: اگر ما مسئله تعارض منافع را حل نکنیم و از کنار آن به سادگی عبور کنیم مجددا شاهد تکرار حوادثی نظیر متروپل در آبادان خواهیم بود.

  • نویسنده :
  • منبع :