19 دی: وزیر امور خارجه گفت: آمریکا و غربی‌ها می‌دانند در اعتقاد اسلامی ایران بمب اتم جایی ندارد و ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست و با چنین بهانه جویی‌های بی‌جایی به دنبال شناسایی رژیم صهیونیستی از سوی ایران بودند تا به زعم خود به اهدافشان برسند.
حسین امیر عبداللهیان عصر چهارشنبه در دیدار جمعی از علما و روحانیون تراز اول اهل تسنن و شیعیان هند، ضمن استماع نظرات، پیشنهادات و ارزیابی علمای مسلمان، بر لزوم شناخت و درک دقیق‌تر از توطئه‌ها و تهدیدات، حفظ وحدت، همزیستی و احترام به پیروان دیگر مذاهب و افزایش آمادگی برای مقابله با فشارها و تضییقات موجود علیه اسلام و ارزشهای اسلامی تاکید کرد.
وزیر امور خارجه در این دیدار با اظهار خوشحالی از حضور در جمع علمای دهلی نو گفت: علمای اسلام نقش تاریخی در هند و جهان اسلام دارند و پاسداری و تلاش آنها جهت اعتلای اندیشه‌های والای امام خمینی(ره) از جمله حمایت از مستضعفان و نفی جدایی دین از سیاست شایسته سپاس و تشکر است.  
امیر عبداللهیان افزود: در عصر حاضر مقام معظم رهبری پرچمدار اندیشه‌های امام(ره) است.
وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد که در دیدارها با مقامات عالی هند بر این نکته تاکید کرده که جامعه مسلمانان هند سهم بزرگی در پیشرفت و توسعه هند داشته است و این ویژگی ارزشمند که بر جامعه مسلمانان صدق می‌کند نتیجه تلاش و حضور علمای اسلامی است.
امیر عبداللهیان در ادامه اظهار داشت که مقامات عالی هند نیز در ملاقات‌ها تاکید داشتند که به جامعه مسلمان هند و علمای تراز اول آن افتخار کرده و جایگاه ویژه ای برای آنها قائل اند و این مطلب را در  تمام دیدارها بیان داشتند.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه کنار دولت، ملت و جامعه مسلمان هند خواهد بود. روابط هند و ایران روابطی مستحکم و رو به گسترش است و در این میان وجود علما و مسلمانان هند یکی از پایه‌های قوی این روابط است.
امیر عبداللهیان با تاکید بر لایتغیر بودن اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی از جمله در دفاع از کیان و ارزشهای اسلامی، افزود: زمانی غربی‌ها در مذاکرات هسته ای اذعان داشتند که به شرطی که ایران دست از حمایت از فلسطین بردارد و اسرائیل را به رسمیت بشناسد می‌توانند تمام مشکلات خود با برنامه هسته‌ای ایران را نادیده بگیرند.
وی ادامه داد: البته آمریکا و غربی‌ها می‌دانند در اعتقاد اسلامی ایران بمب اتم جایی ندارد آنها می‌دانند ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست. غربی‌ها با چنین بهانه جویی‌های بی‌جایی به دنبال شناسایی اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی ایران بودند تا به زعم خود به اهدافشان برسند، که البته شکست خوردند.
امیرعبداللهیان افزود: ایران حمایت از آزادسازی قدس را وظیفه دینی و اخلاقی خود می‌داند و بدان کاملا پایبند است.
وزیر امور خارجه درباره توهین به پیامبر مکرم اسلام نیز با اظهار تاسف عمیق از این اتفاق ناگوار و محکوم کردن توهین به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام، گفت: هند سرزمین مهر و مدارا بوده است و همیشه ملجا و آوردگاه دیدگاه‌های متفاوت است و لذا چنین صداهای نخراشیده‌ای نه برازنده هند بوده و نه خاستگاهش در هند است و قطعا و یقینا پیروان همه ادیان در سرزمین هند مخالف این اظهارات هستند و این نکته ای است که از زبان مقامات هند به صراحت و به انحاء مختلف در این سفر گفته شده و شنیده شده است.
امیرعبداللهیان افزود: علما در این میان نقش یگانه ای دارند، بین علمای هند و ایران باید این‌ هم‌افزایی صورت گیرد که جلوه‌های رحمانی و واقعی اسلام که در کتاب مقدس ما قرآن، در سیره ائمه و بزرگان دین وجود دارد، نمایانده شود. علما به میدان بیایند و این چهره رحمانی را نشان دهند. در عین حال همه با هم در برابر توهین بایستیم، همه با هم دست در دست هم در برابر افترا بایستیم و یقین داشته باشیم که مار توهین به اعتقادات چنان هفت سر و چموش است که اگر با اتحاد و اتفاق سرکوب و منکوب نشود تبدیل به اژدهایی هفت سر خواهد شد.
وزیر امور خارجه تاکید کرد که مسلمانان نقش قاطع و برجسته ای در مبارزه با استعمار خارجی، کسب آزادی و توسعه و عمران هند داشته اند و ضروری است مسلمانان با تحصیل علوم روز و ارتقای جایگاه علمی و اقتصادی موقعیت خود در جامعه هند را تحکیم بخشند.
وی همچنین خطرات افراط گرایی در جهان امروز صرف‌نظر از شیوع آن در میان جوامع مختلف را مورد اشاره قرار داده و خواستار نقش مثبت و سازنده مسلمانان و پیوند آنها با پیروان سایر ادیان و مذاهب در برخورد با این پدیده خطرناک شد.  
وزیر امورخارجه یادآور شد: رهبران جامعه مسلمان هند الگوی خوبی برای تقویت هر چه بیشتر صلح، همدلی و همزیستی محترمانه اقوام و مذاهب در کنار یکدیگر بوده و اجازه رشد هر گونه پدیده خلاف این نیت و اراده که مورد خواست اکثریت مردم  هندوستان و شبه قاره است را نخواهند داد. در جامعه متکثر هند مذاهب و اقوام مختلف در طول قرن ها  در کنار یکدیگر با مسالمت، همزیستی و تحمل زندگی کرده اند و دولت ها، بزرگان و رهبران مذاهب مختلف موانع و عوامل مخالف این وحدت و همدلی را با درایت و دوراندیشی خنثی کرده و باعث عقیم شدن طرح ها و توطئه ها برای برهم زدن این همزیستی و مودت شده اند.

  • نویسنده :
  • منبع :