19 دی: دادستان کل کشور درباره مرگ قاضی منصوری که گفته بود مشکوک است و اینکه حرف‌هایی مطرح شده که گفتند جعبه سیاه بوده است؟ گفت: فردی که در مظان اتهام بوده و در قوه قضاییه بوده، در خارج از کشور حادثه ای برایش رخ داده وابعاد حادثه ناشناخته و مشکوک و موردسوال است. ما بعنوان مقام قضا نمی‌توانیم تا زمانی که ابعادش روشن نشده اظهارنظر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری یکشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری درباره مرگ قاضی منصوری که گفته بود مشکوک است و اینکه حرف‌هایی مطرح شده که گفتند جعبه سیاه بوده است؟ گفت: حادثه ای در خارج از کشور رخ داده و فردی که در مظان اتهام بوده و در قوه قضاییه بوده ، در خارج از کشور حادثه ای برایش رخ داده وابعاد حادثه ناشناخته و مشکوک و موردسوال است. ما بعنوان مقام قضا نمی‌توانیم تا زمانی که ابعادش روشن نشده اظهارنظر کنیم. من روز گذشته بعنوان دادستان کل کشور روحانی نامه‌ای تهیه و از طریق وزارت خارجه آن را فرستادیم تا سوالات ما را جواب دهند.

وی افزود: همین امشب نامه‌ای را تهیه می‌کردم و اول وقت فردا می‌خواهیم از طریق وزیر خارجه به جد دنبال شود. گفته می شود خودکشی کرده و او را کشتند که نمی‌دانیم و از آنجا که مساله مشکوک است و خود ماگمانه زنی‌هایی را داریم که چطور رخ داده است لذا تا زمانی که پاسخ لازم را از طریق کشور رومانی واینترپل نگیریم نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.انشالله از طریق وزارت خارجه پاسخ سوالات را می گیریم و ما مدعی هستیم.

وی درباره پرونده اکبر طبری و اینکه سیستم نظارت قوه چه ایراداتی داشته که طی سالها نتوانسته این پرونده را کشف کند ؟ گفت: بنده اطلاعی که دارم و در بخشی حضور داشتم و دارم قوه قضاییه هم در دوره قبل و هم در دوره فعلی با عناصد فاسد و قضاتی که مرتکب فساد می شوند برخورد کرده است. ما آمار برخورد قوه قضاییه در این زمینه را داریم‌.

وی افزود: ما در دستگاه قضایی بیش از ۱۲ هزار قاضی داریم و من شهادت می‌دهم که اکثر قضات سالم بوده و کسانی اند که در چارچوب مقرراتشان عمل می‌کنند وتعداد اندکی هم ممکن است که دچار لغزش مالی و اخلاقی شوند و به موجب خبرها حفاظت قوه قضاییه آن را دنبال می کند. ما پرونده‌هایی داشته و داریم و دادگاه عالی انتظامی به آن رسیدگی می‌کند و افرادی که محرز شوند فساد مالی واخلاقی دارند با آنها برخورد می‌شود. اعتقادمان این است که ما در فساد در درون قوه قضاییه کوتاه نمی‌آییم و هر عنصر فاسدی که مرتکب فساد شود با برخورد می‌کنیم و برخوردمان قطعی است.

وی افزود: پرونده‌ای را که اشاره کردید، پرونده مهم و بسیارگسترده‌ای است و دارای جهات مختلفی است و در اذهان مردم سوالات و ابهاماتی است و گاهی در رسانه‌ها و برخوردها در موردش گفته می‌شود. الان این پرونده مهم در جریان رسیدگی است و در این مقطع زمانی پاسخ دادن به ابهامات و ورود به برخی سوالات در روند رسیدگی ایجاد اشکال می‌کند و قضات محترم ودادگاه مرتب جلسات آن را تشکیل می‌دهند که بخشی علنی و بخشی غیرعلنی است. انتظار داریم در پایان رسیدگی ابعاد مختلفش مورد لحاظ قرارگیرد و دادگاه در مقدمه رأی خود و در گردش کارش به این نکات توجه کند. از حالا دادگاه بدنبال این باشد که سوالات در پرونده را در مرحله رسیدگی ابهام زدایی کند و آنچه باید به اطلاع مردم برسد را در مقدمه رأی خود بیاورد.

وی افزود: در این مقطع زمانی سخنگوی قوه قضاییه مطالب را به اطلاع مردم می‌رساند اما مردم صبر کنند تا فرایند رسیدگی به پرونده در دادگاه به اتمام رسد. ان‌شالله رأی جامع و کاملی که بتواند مردم را قانع کند صادر می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع : خبرگزاری صدا و سیما